Tuesday, December 20, 2011

KITA YANG TERLUPA

Sebelum berbunyi serius, layan gelak dulu...



Dalam minggu ni, kecoh perihal turun bendera, perihal mahasiswa menuntut kebebasan dari AUKU, dan macam-macam hal. Perihal perkahwinan pelajar melayu gay tu, memang buat kita mengucap panjang jugak. Cukup.

Kita terlupa. Susah untuk kita tidak bias dalam satu-satu hal. Susah juga kita untuk sama-sama sependapat, serasa dan sekepala dalam banyak hal. Hal bola sepak pun boleh buat gaduh. Bab muzik pun macam-macam cerita. Kalau singgah ke dunia seni beladiri, pun itu-itu juga. Cerita siapa lagi asli, siapa lagi gah, kuncian mana yang tak terlucutkan, dan buah pukulan mana lagi kuat.. Tak sunyi dari mencanang gagah. Bab politik, lagi lah. Mual.

Siapa terlupa? Kita lah. Kita yang terlupa. Tuduh orang lain lupa. Wal hal, kita sendiri lupa. Lupa suluh diri depan cermin. Sibuk cari jerawat di muka orang. Lupa kurap di pipi sendiri.

Dalam rumah, kita bangga langsir kita menawan. Cantik. Warna menarik. Tak salah, sekali-sekala. Buka jendela. Intai-intai rumah jiran juga. Pun cantik juga langsir-langsir mereka. Ropol-ropol, bunga-bunga. Datang dekat, ziarah, kenal-kenal. Tanya mana kain dibeli, siapa yang jahitkan, berapa bajetnya? Kan untung. Buang bangga diri, dapat kenalan dari hal langsir hiasan.

Entah. Zaman apa ini? Kita yang terlupa....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...