Saturday, June 22, 2013

JEREBU - MARI MAKI GOMEN INDONESIA


Semalam saya ke Melaka, menghadiri majlis kenduri kahwin seorang rakan setugas. Sepanjang perjalanan, terpkasa menempuh jerebu yang bukan kepalang, terutama apabila melaui Muar.

Pasir Gudang saja pun dah agak teruk bagi saya, tapi bila lalu zon Muar, masya Allah, lagi teruk. Jarak penglihatan yang terhad, dengan jerebu mampu menghilangkan langsung bukit-bukit tinggi yang ada di persekitaran highway.

Saat itu, saya mencarut memaki kerajaan Indonesia. 

2 malam sebelumnya, saya menonton TV, berita berkenaan gejala jerebu yang menggugat Singapura, Malaysia dan Indonesia. Apabila menonton berkenaan dengan pertelingkahan antara Singapura dan Indonesia, saya terus menyebelahi Singapura tanpa sebarang kompromi. Indonesia memang wajib dipersalahkan. Apabila pak menteri Indonesia menyelar menteri Singapura yang kononnya bertindak keanak-anakan dalam isu jerebu, saya pun rasa nak tampar je menteri Indonesia tersebut. Memang patutlah Singapura marah, dah kau buat hal. Hal jerebu ni Indonesia dah buat sejarah, buat pasal lama dah. Takkan tak ambik iktibar? Celaka sungguh.

Saya pun  berharap sangat kerajaan Malaysia dan lain-lain rakan ASEAN menyelar ketidakbertanggungjawaban Indonesia menangani hal jerebu ni. Nak tolong, tolong juga. Tapi tolong dengan makianlah. Besar kepala sangat dah mereka tu. Dah la tak tandatangani Perjanjian Jerebu ASEAN 2002, lepas tu buat kerek. Indonesia dengan Amerika dengan Yahudi dah makin sama pulak perangai.

Marah.

Mau tak. Tak pasal-pasal sekolah cuti. Kesian budak-budak. Dorang cuti pun, sama jugak mak ayah bawak merata. Takdenya lekat dekat rumah. Tapi Muar dah sampai tahap darurat. Kalau saya di Muar, memang saya balik kampung dah. Tu pun dengarnya jerebu dah masuk Perak.

Kita doakan sama-sama, jerebu tidaklah mengundang masalah penyakit yang bermacam-macam pada kita. Banyakkan minum air dan kurangkan aktiviti luar. Dalam masa sama, marilah kita memaki dan menghamun kerajaan Indonesia terutama menteri-menterinya yang singkat akalnya. Hal jerebu ni hal serantau, tak sepatutnya berulang dan penguatkuasaan sepatutnya tegas di Indonesia sana, sebab di sana punca malapetaka. Nak buat macam mana, tak payah indeks jerebu, indeks rasuah sana dah memang sama tinggi. Tahap darurat. Bab sukan pun sama perangai cam kehape. 

Saya bukan marahkan rakyat Indonesia. Saya ada juga bersahabat dengan sahabat-sahabat dari Indonesia, semasa berkerja sebagai cleaner di KL Sentral dulu. Rapat juga dengan seorang pakcik dari Madura, yang ada juga berkongsikan ilmu sikit-sikit dengan saya. 

Tapi menteri Indonesia, bisa bikin pelempang singgah ke muka!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...