Friday, May 2, 2014

LAGU GST

Berpagi-pagian hari ni ke sekolah, drive dalam 30 minit untuk ke jeti, sebelum berbot ke sekolah, telinga selalu dihalwakan dengan GST yang agak cacthy jugak.

Kat sini kita boleh nampak usaha gomen nak menyekolahkan rakyat tentang GST dari segenap sudut. Dari kempen, iklan tv bawak ke lagu, kepentingan GST diterapkan (didoktrinkan?) sepenuhnya dalam pelbagai bentuk. Lagu antara bentuk terbaik, macam Dato Rais Yatim buat lagu merdeka tahun sudah tu la, 'Janji Ditepati'. Meluap-luap semangat nak sambut merdeka (hoih).

Bila selalu sangat dengar, saya sampai boleh sing along la lagu tu. Gile betul.

Power sungguh inisiatif gomen nak melaksanakan jugak GST. Suka tak suka, lagu dah ada. Suka tak suka, kena dengar jugak la.

Cuma hati sayup saya mengomel jugak. Bab hudud dan qisas, walaupun gomen komfem-komfem sokong dan mahukannya dilaksana walaupun 'banyak usaha nak memahamkan semua rakyat Malaysia', namun usaha yang dikatakan tu masih dalam peringkat 'mamai', belum pun masuk mode 'mimpi', apatah lagi realiti.

Iklan belum ada dalam TV, lagu pun belum ada dalam radio, walaupun entah  ada ke tak lagu bab hudud dan qisas. Kalau takde, bagi ada la. Inisiatifkan.

Bukan apa. Saya nak jugak gomen usahakan penyebaran kefahaman undang-undang Allah s.w.t dengan kekuatan yang sama macam gomen usahakan nak 'memahamkan' rakyat tentang Gasak Sampai Terburai....sori, Goods and Services Tax atau 'Cukai Bagus'. Macam GST jugak, lagunya penuh dengan keindahan dan faedah GST 'yang diamalkan secara international', lagu tentang Hudud jugak biarlah dengan keindahan dan kefahaman tentangnya.

Sebab usaha nak kempenkan Hudud ni ada, tapi dengan cara yang tak kena.

"Hudud ni bagus, hukum Tuhan, tapi kita belum bersedia lagi sebab kita negara berbilang bangsa".

"Kalau laksana jugak, habeh orang Melayu Kelantan takdak tangan"  (buat slang utaqa sambil baca ayat tadi).

Jangan dakyahkan orang bukan Islam dengan cerita bukan-bukan. Hudud dan Qisas ni, langkah pencegahan. Hang takut, hang jangan buat. Orang tak rasuah, nak takut apa.

Ni orang nampak yang hukumannya saja, mengerikan. Orang tak nampak hikmahnya pulak. Kita mengaku kita Islam, dan baca Al-Quran. Dalam tu pun kita baca, Allah banyak bagi amaran, kita wat dajai, kena seksa, masuk neraka.  Kalau takut masuk neraka, jangan buat dajai.

Waktu Nabi s.a.w dulu, Madinah dulu bukan semata-mata orang Islam, orang yahudi pun ada. Baca sirah sahabat pun, kisah sahabat diadili dengan orang yahudi, yang akhirnya hukum Islam menyebelahi orang yahudi tu sebab hak dia atas harta yang jadi pertikaian. Baca sendiri la, tanya ustaz ni cerita pasal siapa. Semua nak kena suap, jenuh la.

Saya ternanti-nanti, kita dikukuhkan dengan sebenar-benar kefahaman tentang Hudud dan Qisas. Brunei dah, kita bila lagi?

Duk Malaysia Boleh, Malaysia Boleh. Hak Tuhan tak boleh-boleh jugak. Ramai-ramai la kita menjawab nanti 'kat sana'.






2 comments:

  1. belum tahap doktrin lagi sebab masa perhimpunan sekolah, budak2 tak payah nyanyi lagu pasal GST. hehehee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.kalau budak2 kena nyanyi kat sekolah lagu gst,memang epik la

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...