Tuesday, January 24, 2012

TERLALU INTELEK PUN SUSAH

Di sebuah kedai buku, yang penuh dengan mahasiswa-mahasiswi me'redeem' kupon buku rm200...

"Buku apa yang ko belek tu?'', tanya seorang sahabat.

"Ni ha. Buku Memoir Shamsiah Fakeh. Menarik gak isi dalamnya. Niat nak angkat, balik."

"Belila. Aku jarang baca buku-buku Bahasa Melayu ni." sambil sahabat ni membelek buku biografi Steve Jobs tulisan Walter Isaacson.

"Aku suka buku Bahasa Inggeris tebal macam ni. Buka minda Melayu yang terperap."

Terdiam sejenak. Ini hujah yang aku kira bias kepada karya berbahasa ibunda. Kambing apa gini...

"Buku-buku bahasa Melayu pun hebat-hebat. Banyak jugak karya penulis kita diangkat dan diterjemah untuk pembaca luar."

"Well. Terpulang. Nanti kalau ko dah mula melangkah ke alam PhD cam aku, mungkin ko tau camne aku berfikir, camne orang-orang cam aku berfikir."

mmmmmmm...

Aku mati hujah. Aku sengaja mematikan hujah dengan diam. Ini boleh jadi perdebatan yang sia-sia perihal bahasa kalau disulami dengan emosi.

Memang diakui, kedapatan antara kita yang lebih memandang tinggi karya yang bukan berbahasa sendiri. Berlebih-lebih dari menghayati karya tempatan. Lebih kenal Sidney Sheldon dari Allahyarham Azizi Abdullah...

Suatu senario yang boleh dikongsi. Pernah sewaktu aku menumpang di rumah seorang sahabat di Port Dickson, kira-kira tahun 2003 mungkin. Aku 'plucking' intro lagu Misteri Mimpi Syakilla. Kan syahdu je bunyinya. Sahabat aku yang ketika itu sedang dalam foundation untuk menyambung pengajian ke UK, tertarik mendengar lagu tersebut.

"Eh, sedap la lagu ni. Lagu sape ni? Ajar aku beb."

"Misteri Mimpi Syakilla la. Aih, ko ni tak pernah dengar radio ke? Lagu Wings kot, takkan tak pernah dengar..."

"Mmmmm.. takpela. Aku ingatkan Rainbow ke, Deep Purple ke, The Who punya Behind Blue Eye ke. Aku jarang dengar lagu Melayu. Band sini yang aku boleh masuk pun, Butterfinger je kot."

Mentaliti budak-budak sekolah Sains kot. Bajet gempak. Mentang-mentangla aku sekolah SMKA je.

Berbalik ke hal buku, dan apa-apa hal sekali pun. Terlalu menghargai hak orang luar, sampai lupa menilai hak sendiri yang lebih tinggi. Itulah orang kita....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...