Wednesday, August 8, 2012

MENCARI HAK DIRI

Entah..

Bukan selalu aku merenung ke dalam diri..
Waktu kadang-kadang bertepi, disempadani kesibukan duniawi..
Aku yang selalu khayal, seronok melayani kehendak nafsu sendiri..
Sedang hak diri untuk mengenal diri, aku telanjangi..

Entah..

Orang berkata untuk mengenal Tuhan kau harus mengenal diri..
Rahsia Tuhan letak dalam dirimu, hadirmu, wujudmu..
Cuma akalku gentayangan, terbang melayang..
Semakin aku mencari, aku makin meraba..
Semakin aku hampiri, semakin aku hampa..

Yang aku yakini cuma satu..
DIA ada...

DIA ada waktu kita berdoa..
DIA ada waktu kita seru namaNYA..
DIA ada di setiap masa..
Dulu hingga akhirnya, DIA wujud tidak berpermulaan,
mustahil berpengakhiran..

Pening kan?

Aku bertanya pada tuaku..
Apa mustahilkah mengenal Yang Satu?
Tua hanya senyum...
Katanya, kau hanya perlu buka itu pintu..
Di balik pintu itu, kau lihat kebenaran yang indah..

Seindah indahnya..

Tinggal lagi...
Janganlah kau jemu berguru...
Kunci kamar itu ada pada guru...

Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad..
Kita si awam mentafsirkannya belajar dari mula bernafas hingga hujung nafas..
Ada lain memaknakannya buaian itu ilmu dunia, lahad itu ilmu nyata...

Ah, sudah.....

Mencari dan terus mencari...
Cari lagi, lagi dan lagi....

(Jilid Lihat Langit)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...