Thursday, November 1, 2012

ANALOGI ILMU DAN PETUA

Guru itu pemegang amanah. Bukan setakat itu, guru juga adalah penyampai amanah. Ilmu itu amanah. Guru memahamkan murid tentang ilmu berlandaskan petua. Semata-mata ilmu, takkan jadi, kerana ilmu itu landasnya petua.

Memahami ilmu perlukan petua. Analogi mudah, ilmu itu tebu, dan mesin tebu itu petua. Hanya dengan menggunakan mesin tebu (petua), barulah kita boleh menikmati manisnya serta nikmatnya air tebu (manfaat ilmu) dari tebu (ilmu) yang kita perolehi.

Nak tukar analogi lain pun boleh. Kelapa dengan mesin parut kelapa, oren dengan pemerah oren, dan lain-lainlah.

Sebab tu pentingnya petua. Kalau dalam bersilat, sepanjang yang saya laluilah, petua ni selit-selit dalam berbual dengan guru, dalam teguran guru, dalam post mortem ketika melaksanakan sesuatu pergerakan memukul, mengelak, mengunci dan macam-macam lagi. Lebih natural, sebab petua diturunkan langsung untuk lebih memahamkan. Silibus pelajaran itu ilmu yang perlu kita ketahui sebagai panduan kita belajar, dan petua itulah pakaian dan pegangan sebenar kita.

Ada perguruan, siap dengan majlis petuanya tersendiri. Petua tertentu disampaikan untuk peringkat tertentu. Masing-masing punya cara, ape de hal.

Dalam bidang lain juga, analogi ilmu dan petua ini diguna pakai. Nak memahamkan tentang daya (ilmu) perlu ditunjuk ajar guru tentang F=ma (petua). Yang ni saya tak berani nak ulas lebih la, last ilmu fizik saya serius belajar masa matrikulasi dulu je.

Alah ilmu pada petua. Alah petua pada apa ye?




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...