Sunday, December 9, 2012

EARGASM - MEW DAN PETERPAN@NOAH

Mew

 Peterpan @ Noah

Kebelakangan ni, telinga saya mesra dengan 2 band di atas - Mew dan Peterpan@Noah.

Tak tau kenapa. 

Saya kena akui, yang saya tidaklah hanya setia pada satu-satu genre muzik untuk dilayan. Selagi diterima oleh corong telinga saya, selagi itulah saya dengar dan layan. Asalkan otak saya menerima bunyian itu sebagai muzik.

Begitu perihal tentang dua band ini, Mew dan Peterpan@Noah. Tentang sejarah, kontroversi atau lain-lain detail, saya kira google adalah penyelesaian terbaik. Yang saya nak kongsikan di sini adalah, betapa terpikatnya saya pada kedua-dua band ini, kebelakangan ini.

Mungkin makin hari, hati saya letih mengejar not-not laju berdesup. Muzik mereka mendatang sedikit relief buat diri saya. Tak hanya muzik, malah lirik mereka juga.

Mungkin ramai yang setuju, kalau saya katakan 'She Spider' dan 'Comforting Sounds' adalah introduksi terbaik untuk berkenalan dengan muzik Mew. Baik studio mahupun live, muzik mereka terlalu 'besar' untuk sebuah keringkasan, dan ya, sangat best.

Untuk Peterpan yang kini revive kembali sebagai Noah, saya memilih 'Tertinggalkan Waktu' dan 'Mimpi Yang Sempurna' sebagai dua lagu yang suka saya mainkan di Kapok kesayangan. Sekali lagi, saya mengagumi lirik mereka yang 'besar' untuk menyempurnakan sebuah keringkasan berlagu. Kord ulang-ulang hat tu je, tapi lirik tu sendiri bernyawa elok melengkapi lagu.

Orang kata 'Ada Apa Denganmu' tiru riff  'Am I Wry?'. Saya layan je dengar.

Eargasm..... 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...