Tuesday, October 21, 2014

MENYANDANG TITLE ABAH

Alhamdulillah.

Apa lagi yang mampu saya ucapkan, melainkan ucapan keramat dia atas.

Tanggal 16 September 2014 yang lalu, saya dan isteri mengupgrade title kami menjadi abah dan ibu, bersempena dengan kelahiran cahay mata kami. Seorang puteri.

Alhamdulillah....

Saban hari mendengar radio Sinar FM, kita diperdengarkan pesanan oleh seorang doktor wanita tentang tanggungjawab seorang suami yang beristerikan seorang wanita yang bakal melahirkan anak. Antara saranan doktor tersebut ialah menemani isteri di kamar kelahiran. Dan saya sahut seruan itu.

Terus terang, saya bukanlah berani sangat dengan jarum-jarum, pisau bedah, darah-darah dan uniform putih doktor. Kalau berani, mesti jadi doktor dah sekarang ni, bukan cikgu. Namun, mengenangkan isteri lebih berat menanggung beban sakit melahirkan yang bukan kepalang, saya gagahkan juga. Saya terlalu mahu menjadi saksi kelahiran anak kami.

Alhamdulillah...

Kelahiran puteri yang saya saksikan sendiri prosesnya satu per satu. Diiringi ayat-ayat suci Al-Quran, terutama ayat 'lau anzalna hazal quran...', yang gagap-gagap saya baca kerana pressure di dalam bilik bersalin itu rupanya lebih dahsyat berbanding berada dalam ring sukan tempur atau pentas persembahan, serta air mata yang bukan kepalang, bayi kami selamat dilahirkan secara normal. Menyaksikan sendiri bagaimana sakitnya sang isteri bertarung nyawa meneran melahirkan anak, membuatkan saya berjanji sendiri yang dia takkan saya sia-siakan sampai bila-bila.

Alhamdulillah.,,

Saya bergelar abah di hujung 20an saya. Agak lewat juga berbanding sahabat-sahabat lain, namun rezeki Allah janganlah kita nafikan cepat lambatnya. Ia datang pada waktunya.

Alhamdulillah...

Semoga saya dan isteri lebih tabah menjalani hari-hari berkeluarga dengan pertambahan ahli comel ini. Menyandangkan title abah dan ibu tidaklah semudah disebut dan dieja. Ia datang dengan tanggungjawab dan ujian.

Alhamdulillah...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...