Sunday, March 1, 2015

KEMBALI MENAIP

Alhamdulillah, Allah bagi kekuatan (kerajinan) menaip di blog usang ini.

Sepanjang hibernasi saya dari ruangan ini, alhamdulillah, kehidupan berlangsung dalam keadaan yang mengujakan.

Prestasi tugasan saya tahun ini agak luar biasa. Mungkin sudah di tengah dekad pertama, bukan lagi waktu untuk main-main dalam kerjaya. Sebagai che'gu, mengajar adalah core bussiness saya yang disulami dengan tugasan lain. Kalau dahulu, saya mudah rasa terbeban dengan tugasan pengkeranian dan melatih yang tak putus, sekarang saya semakin boleh mengurus tugasan dengan baik. Kata kuncinya, 'jangan bertangguh'. Dapat, terus buat. Itu sebabnya saya lama tak menaip di sini. Sibuk menyibukkan diri. Cewah. Poyo.

Alhamdulillah, baby girl kami sudah di usia lebih 5 bulan. Makin macam-macam perangai. Makin berakal. Saya perasan, saya mempunyai suatu ketagihan terbaru, sejak 5 bulan dulu. Ketagih mencium bau baby. Sebelum gi kerja, cium anak. Balik kerja, cium anak. Sebelum buat apa-apa, menggomol baby adalah keutamaan. Orang kata bau baby tu, 'bauan syurga'. Alhamdulillah, saya dan bini dianugerahkan peluang sehebat itu. Kalau baby kami dah menganjak ke usia lain yang menghilangkan bau babynya tu, mungkin saya kena minta ibunya nak baby lagi. Kui kui kui. Rezeki dari Allah.

Sepanjang hibernasi saya dari medan ini juga, perkara paling meruntuhkan semangat saya adalah pemergian Tuan Guru Nik Aziz. Allah sahaja yang tahu betapa luluh hati ini. Longgar lutut, hilang tenaga seharian. Namun, ajal maut adalah ketetapan Allah. Bukanlah pentaksub kepada Arwah. Cuma, telah diberitakan kepada kita, apabila seseorang itu melabuhkan kasih sayangnya sungguh-sungguh pada Allah, Allah akan mengembalikan kasih sayang itu dengan berlipat ganda, dan antara caranya ialah, menyebarkan kasih sayang kepada makhluk-makhluknya agar menyayangi hambaNya tadi. Sangka baik kita pada Arwah, Allah menganugerahkan kasih sayang itu padanya, hinggakan pemergiannya mengundang sedih bukan hanya pada mereka yang sepemikiran dengannya, hatta mereka yang berlainan aliran.

Apa pun, saya berdoa agar tahun ini, kita semua dilimpahi rahmat berterusan, bahagia dunia akhirat. Amin.

Soalan : ada gaya macam orang dah umur 30 tahun menulis tak? Kalau ada, ingat nak reduce sikit kadar keseriusan tu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...