Monday, March 9, 2015

KEMBALI MEMBACA

Suatu hobi saya yang agak lama saya tinggalkan ialah membaca. Ya, di suatu ketika saya amatlah berahikan buku. Pantang ada buku yang menarik minat saya, saya pastikan jadi milik saya serta merta. Dari buku-buku di toko-toko buku terkenal, hinggalah ke gerai buku-buku lusuh di pasar malam, saya tak kira.

Buku paling terkini yang saya miliki, dibeli secara pukal daripada beberapa page fesbuk buku-buku terpakai seperti KOLEKTOR BUKU2 SEMALAYSIA dan lain-lain. Antara buku-buku tersebut yang saya sedang belek-belek sekarang ialah LATIFAH RABBANIAH, koleksi cerpen Arwah Azizi Hj. Abdullah terbitan DBP tahun 1976. Yang saya miliki ini ialah cetakan kedua tahun 1981. Arwah memang merupakan penulis yang berada di ranking teratas novelis yang paling saya minati.

Saya tidak meletakkan ketidakmembacaan saya ni disebabkan oleh kesibukan kerjaya dan pengurusan keluarga. Terang-terang memang saya yang pemalas. Membaca ni sebenarnya, sendiri-diri kena curi masa.

Macam kita dengan Al-Quran jugaklah. Kena paksakan jugak diri baca Quran, habis malas sehari semuka.

Maka, setelah meneliti lama perihal kemalasan saya membaca ni, saya dapati benda pertama yang saya perlu singkirkan, atau kena kurangkan ialah MASA BERGAJET.

Kita terlalu lalai dengan bergajet sekarang ni. Yang saya maksudkan dengan bergajet ini lebih menjurus kepada berhabis masa di laman sosial. Macam tak kena sangat kononnya, kalau sehari tak bukak fesbuk.

Inisiatif saya, setakat minggu ni, ialah menjadikan hari Ahad sebagai HARI TANPA LAMAN SOSIAL. Nak tolak gajet terus, wasap kena usha-usha jugak, kot-kot ada apa-apa makluman dari keluarga atau rakan sekerja.

Dan saya juga akan usahakan jugak untuk berkongsi hasil bacaan saya, macam budak-budak sekolah dengan program NILAM tu. Nak kata bedah buku, saya tak layak mengkritik hasil tulisan orang lain. Sendiri menulis pun, bersepah.


3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...