Wednesday, April 22, 2015

SOLO GITAR TERBAIK DARI LAGU-LAGU BUKAN GENRE ROCK DAN METAL

Biasanya, kita-kita yang ketagihkan dos bunyian gitar, akan mencari-cari solo yang mengancam dari gitaris atau band feveret kita untuk melampiaskan ketagihan kita tu.

Biasanya jugak, gitaris-gitaris tersebut adalah daripada genre yang dominan dengan solo-solo gitar, iaitu rock dan metal. Tak terkecuali juga, jazz dan blues. Maka, nama-nama seperti Vinnie Moore, David Gilmore, Marty Friedman, John Petrucci, Man Keedal, Karl Cromok, Kid Search, sekadar beberapa nama, akan laju meluncur dari mulut kita bila berborak berkenaan solo gitar.

Namun, bagi saya, saya juga melebarkan telinga saya menggapai bunyian solo dari lagu-lagu yang bukan bergenre seperti di atas, dan berikut merupakan pilihan saya dari lagu-lagu pop di Malaysia, yang kebanyakannya adalah dari era 90an. 

Mungkin kamu-kamu ada idea lain, mari kongsi sama.

MADAH BERHELAH DARI ZIANA ZAIN


Part solo dia tu memang agak memorable. Bunyi macam mudah nak dimainkan, tapi kalau main setakat tiru dari Guitar Pro, tak campak soul dalam lagu tu, tak dapat folo beb.

NURANI DARI  EISYA


Lagu ini antara yang menduduki top spot dalam hati saya untuk kategori lagu-lagu feeling. Lagu ini sendiri adalah kekuatannya, dengan penyampaian penyanyi comel Eisya ni. Solonya walaupun bukanlah berdesup namun feelingnya..... Fuuuhhhh... Ish,. meremang bulu tengkuk dengar lagu ni.

FANTASI MUSIM CINTA DARI IWAN


Lagu yang sangat best dikarokekan dengan kawan-kawan. Kena pulak kawan-kawan kaki mengutuk. Saya cukup minat solo lagu ni. Waktu saya cuba-cuba cari solo ni (baru mula cari 5 minit tadi), saya terfikir macam mana emosi gitaris ni masa susun solo ni. Kemas.

FIONA DARI 4U2C


Saya kena akui, yang saya membesar di era ini. 4U2C dan KRU adalah 2 entiti yang sangat cool masa ni, ditambah dengan kartun MC Hammer waktu tu. Lagu ni kalau tak hafal, tak boleh dibuat kawan.

Bila usia menginjak dewasa, lagu ini masih mengundang senyum bila teringat waktu kecik-kecik tu. Dan bila hati mula minat bergitar, solo lagu ni yang tak pernah diambik pot, mula menduduki antara tempat terpenting dalam kategori solo-solo terbaik bagi saya. Maaf, untuk saya, solo lagu ni lebih penting dari solo kebanyakan lagu-lagu rock atau metal.

Cara gitaris menyusun solo memang cantik. Saya boleh bayangkan dia main sambil ternganga-nganga mulut, terutama part tapping masa nak outro solo tu. Antara solo idaman saya, kalaulah saya boleh mencipta solo.

Cukup kot, 4 lagu bagi perkongsian kali ni. Saya nak jugak tau pendapat orang lain berkenaan solo-solo dari lagu bukan bergenre rock atau metal yang best, terutama dari lagu-lagu pop Top 40 yang selalu keluar radio. 



11 comments:

  1. Lagu Zur Eda, Pelitaku pun solo gitarnya mengancam.. Saper la yang main tu. Best.

    ReplyDelete
  2. Ni kalau aku tak silap lah yer...Madah Berhelah tu Ajib (Gersang)...Fiona pulak Kid (Gersang/Search)...

    ReplyDelete
  3. Zur Eda aaa.. ok,nak try cari nanti.tq bro

    ReplyDelete
  4. Fiona tu, Kid main? Patutla best. Saya takde makluman tentang gitaris2 yang main lagu2 ni. Tapi tu la, lain jugak feel Kid kat lagu ni dari kebiasaan dia main. Tone pun agak lain. Mungkin saja dia buat kelainan, kalau dia lah yang main. Tq bro

    ReplyDelete
  5. kalau solo dalam lagu pop aku suka solo dalam lagu Jamal Abdillah 'perpisahan tanpa rela mu' intro lagu pun dah ada solo.sedap bunyi gitar dia.lain dari yang lain

    ReplyDelete
  6. ok.. cuba check out lagu Rindu Bertandang Lagi (Hattan).. terbaik solo lagu tu..
    yup , Fiona tu mmg Kid main..
    Madah Berhelah tu mmg betul Ajib main..
    ��
    check out Iklim jugak.. byk sesaionist2 yg solo dlm album dorang.. byk nye Hillary yg main..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...