Tuesday, December 21, 2010

Si Buta dengan Ubat Giginya


Ada suatu petang, masa aku berjalan-jalan di pasar malam. Macam biasa, kalau di pasar malam. Dengan hidangan juadah yang terbentang, mana-mana orang luar yang ke Malaysia akan cepat membuat tanggapan, Malaysia ini memang selayaknya dikalungkan gelaran ‘Sorga Makanan’. Tarikan makanan yang pelbagai ini lah yang kadang-kala mudah sungguh membocori kekangan nafsu mengisi tembolok perut, walhal kita hanya perlu makan cukup untuk sekadarnya.

Bukan hal pasar malam ini yang nak aku coretkan. Di suatu sudut, terdapat seorang buta – dengan beg plastik di tangan kiri dan sekotak ubat gigi di tangan kanan. Dan seperti lagaknya penjaja-penjaja lain yang mengumpan rezeki di pasar malam, dia menjerit-jerit mewar-warkan barangan jualan di tangannya itu – sekotak ubat gigi.

Aku, sememangnya seorang yang mudah tersentuh. Sekeras-keras hati aku, yang lama diuliti muzik-muzik keras metal yang menepu, aku cepat tersentuh apabila melihat orang kelainan upaya dan kanak-kanak. Bukan memuji diri, Alhamdulillah, nikmat ini aku syukuri yang amat. Sekurang-kurangnya, aku tahu Allah masih membelasi aku dengan hati yang mudah rawan. Lalu aku singgah ke sisi si buta itu tadi, lalu kuhulurkan sehelai wang kertas (tanpa perlu disebut nilai) ke genggaman tangannya. Niat untuk bersedekah. Namun, apa yang berlaku selepas itu membuatkan aku malu sendiri, berfikir sendiri, dan bersyukur sendiri..

“Terima kasih saudara.. Tetapi saya tidaklah mencari rezeki dengan meminta-meminta.. Syukur dengan apa yang saya ada. Dan saudara boleh beli ubat gigi ini untuk keperluan saudara, sekiranya mahu..”

Aku terkedu. Terkesima. Aku pasti, andai ego yang menguasai diri, pasti akan aku jerkah si buta ini tadi. Sudahlah buta, berlagak pula. Sempat juga si laknat setan membisik ke telinga. Namun buat seketika, nafas dihela dan akal digapai kembali ke waras. Kekaguman datang dijemput ke hati. Lalu sempat aku mengomel sendiri – si buta ini tahu diri, dan terima kenyataan dan anugerah Ilahi. Dia tidak merasa terbeban dengan butanya itu, atau mempergunakan butanya itu untuk meraih simpati. Dia mahu berdikari!

Dalam malu, aku memohon maaf akan perbuatanku itu. Si buta itu hanya tersenyum.

“Maaf bang.. ok, bagi saya sekotak ubat gigi bang. Ini duitnya.”

Berlaku suatu akad pertukaran barang dengan wang. Masing-masing tersenyum puas. Si buta tersenyum kerana berniaga, tidak lagi meminta-minta. Aku tersenyum kerana mampu membantu sekadarnya, dengan tidak meminta dikembalikan wang lebihannya. Lalu aku melangkah dengan perasaan yang berbaur, tanpa menoleh lagi ke belakang melihat si buta ‘terintai-intai’ si pembeli yang tidak mahu wang lebihnya dikembalikan.

Kesimpulan. Bukan semua orang kadang-kadang mahu dibantu. Namun itu tidak menghalang kita untuk terus membantu. Orang kelainan upaya juga berhak untuk merasa layanan yang serupa kita, kemudahan yang serupa kita, kebahagiaan yang juga serupa kita. Ya, kita yang kononnya sempurna. Dan aku kembali teringat suatu kiasan yang aku dengar dari rekaan seorang rakan berkenaan ‘kesempurnaan’.

“Sebenarnya, Allah dah ciptakan semua manusia dengan penuh kesempurnaan. Tinggal lagi kita sedar atau tak. Ok, ni contohla. Jangan amik pot pulak,” ujar si rakan aku sambil meludah ke dalam longkang, tempat kami bertenggek melalak bermain gitar. Seusai asap rokok disedut, dia menyambung.

“Ko kononkan la, kesempurnaan tu 10. Contohnya 5 luaran iaitu fizikal dan 5 dalaman iaitu hati. Contoh. Kita yang kononnya sempurna ni, boleh jadi luaran kita sangat cantik, putih, gagah, aku bagi markah 7 la. Tapi dalaman kita tinggal 3 markah je. Berbanding orang yang cacat, boleh jadi luaran yang tak sempurna tu menyebabkan dia dapat 2 je, tapi hatinya, dalamnya 8.” Sekali lagi dia menyedut rokok, dan memetik gitar.

“Aku prefer yang luar 2, dalam 8. Sebab sebaik-baik kesempurnaan adalah orang yang baik dalamannya. Tu sebab kadang-kadang kita tengok orang buta, mata tak nampak tapi hati terang. Tak nampak pun huruf dalam Al-Quran, tapi hafaz dengan baik. Berbanding dengan kita, mata terang tapi duk tengok ‘blue’, tengok awek lalu lalang, tengok maksiat depan mata. Muka cantik hati gelap, nak wat apa!”

Waktu itu, aku diam. Mata melirik ke dalam longkang, melihat jentik-jentik enak berenang, dan jari menyolo di gitar, berlatarkan petikan progression chord Am-Dm-E yang dimainkan si rakan. Syahdu. Falsafah itu yang dulunya payah aku fahami, kini hari kian hari mulai lekat di sanubari....titik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...