Wednesday, December 22, 2010

Ujian.. (tulisan utk Tuhan..sebaik2 tempat pengaduan..)

Ujian

ujian itu tiket menuju ruang pengampunan
ujian itu lorong menghala keredhaan Tuhan
ujian itu kifarah dosa-dosa silam yang bergelimpangan

aku yakin ujian tidak sengaja-ngaja Tuhan adakan
aku pasti ujian tidak direka-reka untuk permainan
aku imani, setiap dari Tuhan itu ada asbab dan alansan

ujian mengentalkan jiwa
ujian mewajakan hati
ujian mengebalkan jasad
dalam merempuhi liku yang bukan sebarang
dalam menempuhi getir yang bukan calang

namun
ujian yang amat pedih adalah perpisahan
sungguh aku bencikan perpisahan
kerana aku terlalu mencintai pertemuan

apa pun yang dirungutkan
perpisahan memang telah lama Tuhan janjikan
dalam khazanah qada' dan qadar Tuhan

menghadapi ujian tidak semudah a, b, c
tidak semudah alif ba ta sewaktu mengaji
tidak sesenang 1, 2, 3 di kedai nombor membeli judi

ujian hanya boleh ditawani dengan kesabaran
pohon kesabaran itu, sulit disuburkan
kerana akarnya pahit kelat di kerongkongan
takut tidak mampu dihadam ditelan

tapi nikmatnya pohon kesabaran yang dibaja dibelai itu
diganjari dengan buah-buah keimanan yang melazatkan
manis lagi menyamankan

ujian lawannya kesabaran....
dan hayatinya dengan ketulusan iman dan ihsan...

*kuatkan aku ya Allah, sekuat Rasul-rasul ulul azmiMu..

Nuh yang istiqamah..
Ibrahim yang rela berkorban..
Musa yang berhikmah..
Isa yang zuhud..
Muhammad tercinta yang penyabar..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...