Tuesday, November 30, 2010

MEMOIR SEORANG GURU






“Settle!!” – kalimah pertama muncul setelah aku akhirnya mengkhatami novel ‘Memoir Seorang Guru’ karangan penulis besar Azizi Abdullah (Tuk Ya). Walaupun sudah agak lama novel ini dalam simpananku, tak tau mana datang sebabnya, ada saja itu ini yang mengebiri seleraku untuk berlama-lama dengan novel ini. Aku akui nafsu membacaku tak seampuh dahulu. Bahari, pantang ada bahan bacaan yang menarik hati mesti kumiliki. Bila dalam dakapan, pantas kusudahi.

‘Memoir Seorang Guru’ ini pun, bukan aku yang beli. Tuannya sahabatku di IPSAH, Naim. Itupun hadiah pemberian pensyarahnya yang sangat prihatin mahukannya menjadi seorang guru yang baik, dan berharapan dengan novel ini mampu membuka hati dan keinginanya menjadi guru yang juga baik. Nyata, keikhlasan beliau itu turut mencairkan benak hati ini.

Aku bukan mahu menghujah, bukan juga mahu menilai. Apatah lagi menghakimi novel ini secara ilmiah. Bukan bidang aku. Sekadar mahu mencatat peri rasa yang aku alami selama berfana-fanaan dengan novel ini. Secara abstrak, ceritanya berlatarkan kekesalan seorang guru (ustaz dalam novel ini) yang tak sudah-sudah menyesali kebobrokan yang dilakukan sepanjang bergelumang dalam profesion perguruan. Dia dihantui kebencian yang tak tahu mana punca kepada sebilangan murid-muridnya yang mungkin takdir memilih mereka secara rawak – untuk dibenci. Dia tersepit dengan tugas keguruan yang sepatutnya mendidik dengan penuh kemurabbian, dan hingar pikuk murid-murid yang baginya, amat memualkan.

Namun itulah. Di sebalik sejarah yang baginya tidaklah indah, satu-satu anaknya – Kamariah pula tersangat mahu menuruti jejak langkahnya menjadi guru. Langsung, konfrontasi tercetus antara dia dan anaknya yang akhirnya membuahkan memoir-memoir kekesalan sepanjang dia bergelar guru. Dia bimbang, sepanjang kerjayanya langsung tidak diberkahi sinar keberkatan memandangkan kebengisan dan kebenciannya kepada murid-murid.

Jika ditelusuri novel ini di awalan, khalayak akan merasakan betapa negatifnya stigma yang cuba dilemparkan penulis kepada profesion perguruan. Guru hanyalah tahu menunggu gaji masuk, malas, menganggap murid hanyalah tempat melampiaskan kemarahan dan sangat berbeza dengan watak yang difahami masyarakat umum yang sering memandang tugas guru sangat mulia dalam mendidik anak bangsa. Dengan cerita-cerita yang diselitkan, meyakinkan pembaca termasuk aku sendiri untuk kembali menyoal hati, betul ke cikgu-cikgu ni baik-baik? Betul ke cikgu ni keje yang mulia? Betul ke aku ni, nak jadi cikgu? Namun, itu di awalnya lah...

Namun, sabar kawan! Rasailah sendiri nikmat membaca helai ke helai, baris ke baris, huruf ke huruf. Watak ini sendiri di akhirnya terpukau dengan keikhlasan penerimaan murid-muridnya terhadap layanan yang pernah dia lontarkan kepada mereka suatu ketika dahulu. Dia sendiri terkejut, betapa kebenciaan yang disangka menuba hati murid-muridnya akhirnya membuahkan kemanisan yang bukan calang. Murid-muridnya sendiri yang berterima kasih atas segala ‘kekerasan’ dan ‘kekasaran’ yang pernah dilakukannya dahulu sepanjang mengajar.

Beberapa petikan yang aku kira menarik untuk dikongsikan...

Anak saya bodoh dalam pelajaran, ustaz. Tapi saya selalu berdoa agar dia menjadi manusia yang baik.” Kata-kata ayah Mohd. Dhuha, salah seorang murid dalam novel ini.

“Saya berpendapat jika manusia tak lupa pada waktu lahirnya, dia takkan lupa kewajipannya kepada Allah. Saya berpendapat, untuk menjadi baik mestilah melalui pendidikan dan untuk menjadi pandai mestilah melalui pelajaran. Didikan bermula dari kecil, menjadi pandai masih ada kesempatan walaupun sudah dewasa.” Sambungnya lagi. Jangankan watak utama, aku sendiri pun terkedu dengan ujaran si ayah Mohd. Dhuha ini. Nyata, watak ibu bapa di zaman itu sendiri sangat berbeza dengan ibu bapa sekarang, yang hanya melihat tugas guru tidak lebih dari sekadar mengajar anak-anak mereka hanya tahu membaca dan mengira.

Lihat petikan monolog watak utama...

Kamariah, memang bapa sedar, apa pun alasan bapa engkau tidak akan terima. Tetapi bapa mahu engkau mengerti profesion ini profesion yang mencabar, profesion yang bertanggungjawab terhadap pembangunan insan. Pendidikan yang bererti bertali arus mesti dipertanggungjawabkan sehingga akhirat. Samalah juga dengan pakcik engkau sebagai jurutera jalan raya. Dia bertanggungjawab untuk dilalui pelanggan secara selamat. Menyelamatkan itulah yang dikatakan bertanggungjawab.

Sebenarnya, apa jua bidang tugas dan kerjaya sekalipun menuntut keikhlasan dan amanah dalam pelaksanaan. Aku melihat kata-kata ini ibarat amaran halus kepada ‘pemakan gaji’ seperti aku sebagai guru, jurutera jalanraya, pegawai pertanian, pegawai perhutanan, pegawai tadbir dan diplomatik, imam-imam masjid, pegawai zakat dan lain-lain lagi, betapa amanah yang ditumpangkan ke bahu ini akan turut diusung hingga akhirat. Jika elok pembawakannya, eloklah di sana. Kalau sekadar mengharap gaji masuk, risau amanah di bahu turut membusuk.

Aku turut terkesan dengan kata-kata Kamariah, anak watak utama novel ini.

“Tak. Bapa menghadapi kerenah murid-murid dengan penuh kebencian. Tapi Kama... murid-murid menghadapi Kama dengan penuh kebencian. Kan terbalik? Dan inilah yang sangat berbahaya apabila murid membenci guru. Rungutan si Kama apabila baru sahaja memulakan praktikum sebagai seorang guru. Dia mengadu tentang murid-murid yang lebih liat diajar, tentang beban tugas guru yang bukan-bukan, tentang ibu bapa kini yang sangat berbeza watak dengan ibu bapa dahulu. Sedikit dicubit anaknya, habis dikecohkan anaknya dipukul ditumbuk guru.

“Kama, seorang guru yang baik, bukan sahaja taat pada kurikulum dan kokurikulum atau pada sukatan pelajaran. Seorang guru yang baik, bukan saja guru yang dapat menghabiskan buku teks. Tapi seorang guru yang baik, adalah seorang yang kreatif, yang seringkali mencari pendekatan baru, kaedah baru bagi menarik minat murid-muridnya ingin belajar. Minat ingin belajar lebih baik dari hanya belajar.”

Bukan hanya Kama dalam novel ini, aku turut termotivasi. Aku kira, si watak utama sendiri terkejut dengan ayat yang diucapnya, sedangkan dia sendiri seorang guru yang dulunya cengil dan sambalewa terhadap murid-murid.

“Hadirin sekalian. Ini ustaz kami. Dia tidak mengajar, tapi mendidik kami. Walaupun didikannya tidak sepanjang hayat, tapi sepanjang hayat kami mampu menghayati didikannya.” Kata salah seorang muridnya. Andai murid aku sendiri memuji aku sebegini, apalah lagi di muka bumi ini yang lebih bermakna darinya..... Namun aku insaf. Bukan pujian yang aku harapkan. Apatah lagi sanjungan. Novel ini menegaskan tentang sifat kemurabbian yang jauh dari sifat hanya mengajar. Murabbi mendidik dengan penuh keikhlasan, menjadikan manusia penuh dengan kemanusiaan, bukan sekadar mesin catat atau audio membaca hatta tukang angguk faham tak faham.

“Yang membanggakan seorang guru apabila guru tak kenal murid-muridnya, tetapi murid-muridnya menegur guru. Guru lupa pengajarannya tapi murid mengingati dan mengamalkannya. Guru tidak pernah meminta balasan, tapi murid tetap mengenang.”

Baris ayat yang meruntun hati batuku. Langsung aku menekan punat flashback pada remote memoriku, menonton kembali pada layar ingatan, slideshow rupa wajah ibu abahku, guru-guru, pensyarah-pensyarah dan sesiapa sahaja yang pernah mengajar aku tentang hidup – dunia dan akhirat.

Khalayak yang bukan guru boleh sahaja mengatakan kerjaya guru adalah mudah, dengan cuti yang banyak dan waktu persekolahan yang singkat. Itu waktu murid-murid, bukan guru. Aku pernah bekerja di hutan tak keluar-keluar, pernah bekerja di kotaraya sebagai tukang cuci tandas, malah di kilang-kilang sebagai kuli haprak dengan bangla-bangla nepal-nepal dan lain-lain pengalaman yang aku kira masing-masing ada lebih lagi. Namun amanah yang ditampung ke bahu, kadang-kala terasa berat amat. Lebih-lebih, mengenangkan orang yang berilmu akan jadi antara yang terawal ditanya di akhirat kelak. Ilmumu, dengan apa diamalkan. Apakah disebarkan. Adakah bermanfaat. Kita yang mengimani akhirat, ini adalah apa yang akan berlaku, dan bersediakah kita?

Novel ini untuk semua, terutama guru. Hadamlah, dan renunglah. Apakah kita guru-guru, dan bakal guru, sudah cukup melaraskan keikhlasan hati untuk melimpahkan ilmu kepada anak pertiwi? Kita arkitek pembina modal insan, petani yang membajai benih harapan watan, dan doktor yang menyuntik imunisasi kepada murid-murid agar kebal daripada virus godaan syaitan. Mampukah kita? Tepuk dada, Tanya iman dan hati sendiri....................titik.


Monday, November 29, 2010

Islamic approach of outdoor recreation / education - is it possible?? and we need to try...


Nowadays, daily routine of 9 to 5 of office time or unpredicted table of students life really lead to extremely exhausted. Office workers, students, and whatever you are, we can’t allow the burnout flow massively. In a full day of fatigue task, we need any kind of healthy way to shrink our stiffness of burden. Yet, that kind of way also should benefit us in enhancing our perception of life. Music, painting or drawing, writing, swimming, sports or what-so-ever, you can name one if you want.

This writing is suggesting an outdoor recreation / education as a way to sway the tension. It’s a different between outdoor recreation and outdoor education, but I guess everyone has a slight idea about it. Maybe for the newbies, outdoor recreation can be described (in my own word) as an outdoor activity to fulfil your leisure time. Of course, walking around the park in a sunny day or downhill cycling can be kind of it. But there’s another story if we read it as outdoor education. Outdoor education is (in my word, so you can easily ignore it if wrong) an activity that handled in outdoor environment and syringed with educational and knowledgeable element that can help the participants to motivate their selves.

I’m not that experience to handle a talk about outdoor recreation or education. Alhamdulillah, with my degree in Forestry (and I’m proud of it) and a time I’ve spent as outdoor instructor in Wilderness Centre Sdn. Bhd. and Environmental Education Officer (hmmmm.. I rather put myself in this post than Programme and Centre Officer) of Kuala Selangor Nature Park @ Malaysian Nature Society, I’ve gained such mesmerizing moment in outdoor and of course, self development. Yet, I become a teacher – PE teacher – because my involvement in outdoor that prepare me well to share my passion and knowledge. As we know, outdoor lover is a person who loves to share their experience, and it’s hard to find any of outdoor practitioners who have very negative and gloomy personality. But yes, maybe there’s another case, but who cares...

But yet, I’m not that prepare enough to finish this writing. Refer to the title (just an idea, and I’m afraid to use it if I’m not that capable enough to discuss about it), there’s a lot of researches (although this is not an academic writing), flash-backs and reading I need to complete before this writing can be fully complimented. As a rough idea, I put the writing in this post, and can it be considered as an abstract? Slowly, time will settle it down...

Tuesday, November 9, 2010

Mengetip Kuku Kehidupan

jari-jari ranum pengalaman..
semakin tidak lagi bermaya..
sekadar meramas-ramas kejap..
sisa-sisa nyawa..

terkadang terzahir kucar nestapa..
yang mendaki pekat di celahan kuku hidup..
makin detik kian memanjang..

rutin...
kuku yang panjang akan diketip..
biar tidak benak minda yang menjamah makan..
dianjingi kuman-kuman yang mendaki pekat..

begitu jua hidup..
kotor hitam silam sebaiknya diketip..
buang jauh dari memanjang di jari pengalaman..
agar tidak benak jasad dan jiwa yang menakung nyawa..
mara meredah selutan lumpur liku pancaroba..

585, Bandar Puteri Jaya, Sg. Petani

Andai Kumiliki Semalam...

Andai kumiliki semalam..
Dan bisa aku ubah menjadi esok,..
Takkan kuubah apa pun..kerana aku tahu..
Engkau tetap indah..tanpa sempadan masa..

Khayal sekejap aku mendengar bait2 lagu dendangan otai rock terkemuka negara, Search (terkilan xdapat pi konsert.sigh~). Nukilan liriknya sangat menyentuh sisi lembut hati yang serasa agak keras di kebelakangan ini..

Aku akui, aku juga manusia yang punya suatu rasa. Jauh di sudut hati ini, sangat ingin cuba disayangi oleh insan lain yang bergelar ‘perempuan’. Bukan mahu menafikan kasih sayang yang tak pernah henti tercurah dari perempuan bergelar ibu dan adik, namun kesunyian diri yang sudah berusia suku abad ini amat mengharap titis cinta seorang perempuan yang layak dipanggil isteri..

Aku akui, hati ini kadang-kadang terasa amat cemburu melihat sinar bahagia yang tersuluh dari mata sahabat-sahabat yang selamat menunaikan tanggungjawab meneruskan kelangsungan sunnah Rasulullah s.a.w. Tidak pula aku mahu menafikan kebahagian mereka, cuma hati ini barangkali ingin juga merasai nikmat dicinta sepenuh jiwa..

Saban waktu, aku cuba merenung kembali jaluran masa yang telah aku singgahi. Bukan tiada wanita mulia yang bertandang di hati. Ingin kuucap terima kasih pada mereka kerana sudi mewarnai dunia duka seorang lelaki yang sunyi sepi ini. Cumanya, aku sentiasa merasa rendah diri jika digandingkan dengan mereka. Aku ibaratkan diri batu di jalanan, disepak dipijak tidak dihairankan....

Aku akui, hati ini juga tidak akan berhenti berharapkan keredhaan Ilahi. Betapa aku yakin, Allah tidak akan mensia-siakan aku selama waktu aku menumpang di bumi ini. Aku yakin, Allah telah lama mengikat hati ini dengan hati seorang wanita mulia yang akan aku tambat cintanya dengan rantai pernikahan. Betapa aku ini lemah, tidak sempurna di kaca mata manusia. Namun aku yakin dengan ketentuan Allah yang akan menyempurnakan hidupku dengan seorang wanita mulia yang akan aku serahkan sepenuh jiwa raga untuknya.

Dan aku yakin, aku belum amat bersedia untuk bertemu wajah dengan si ‘isteri’... wahai ‘isteri’, nantikan aku dengan penuh keredhaan. Terimalah aku dengan penuh pengharapan. Cintailah aku dengan penuh kesungguhan.. tidak aku menjanjikan kekayaan dan kesenangan kepadamu, andai itu yang kau harapkan. Namun, aku akan tunaikan tanggungjawab yang Allah amanahkan kepadaku untuk memelihara kehormatanmu, memelihara cintamu, memelihara kesejahteraanmu..

Tuhan, lindungi kami...

Alhamdulillah, dalam kefanaan dunia yang semakin kalut dan serabut, Allah masih menganugerahkan aku kekuatan meneruskan kelangsungan hidup yang dipinjamkan. Bernafaskan udara Islam, aku cuba sedaya kuat mengapungkan diri daripada leka memijak selut keseronokan dan kemaksiatan yang dihampar luas di dunia dan dihias indah oleh Iblis durjana.. memang, kadang-kadang diri ini terlajak jua.. kita insan biasa, mudah lupa, mudah leka..

Kembali melihat janji keras Iblis kepada Allah dengan mafhum, “aku (iblis) akan menggoda mereka (manusia) dari segenap arah; dari depan, dari belakang, dari kanan dan kiri mereka, sehingga kebanyakan manusia itu tidak pandai bersyukur’’ (al-A’raf:17)

Bersungguh-sungguh benar, iblis laknat ini mahu menjerumuskan kita ke lembah kehinaan, seperti mana ia yang terang-terang lagi nyata akan melalui direct road to hell.. namun Allah amat menyayangi kita.. disiapkan kita dari segenap sudut itu senjata untuk menepis ‘pukulan-pukulan’ batin yang tak terlihat itu.

Menurut apa yang pernah diceritakan pada aku, setiap 4 arah depan-belakang-kanan-kiri itu boleh dikonotasikan dengan akhirat (depan), belakang (dunia), kebenaran / kebaikan (kanan) dan kejahilan / kemaksiatan (kiri). Sungguh, akhirat sentiasa ada di hadapan dan setiap umat Islam WAJIB meyakini kedatangan hari akhirat sebagai penghujung segala kehidupan. Apabila datang serangan iblis yang melalaikan insan dari mengenang akhirat yang bakal tiba, tepislah dengan zikrullah.. sesungguhnya mengingati Allah itu akan mendekatkan keyakinan kita dengan akhirat.

Dunia yang kita diami kini sebenarnya hanyalah persinggahan yang tidak kekal, terlalu sementara sifatnya. Banyak hadith yang meriwayatkan akan singkatnya usia dunia ini, namun usia singkat itulah wajib diisi dengan segala bekalan yang secukupnya untuk berjalan ke penghujung yang sempurna (akhirat). Namun, kita dilalaikan betapa dunia ini adalah segala-galanya. Memang, ada riwayat yang dimafhumkan supaya kita beribadat seolah-olah kita akan mati esok hari, dan berkerja seolah-olah kita hidup selamanya. Namun, perhalusi dengan mata nurani. Seruan itu mahukan kita melangsungkan ibadat seolah-olah tiada lagi peluang untuk kita menunaikannya (cth: solat) kecuali pada waktu itu, dan berkerja pula berpada-pada tanpa melalaikan ibadat yang telah direncanakan pada kita. Bahasa mudah, rilekla!! Hidup kita kan lama. Kerja ni biler2 boleh siap, yang penting solat kena buat dulu!! Mati dan hidup, mana yang lebih dikhuatirkan? Maka, selesaikan dahulu urusan yang memberi bekal untuk kita sedia menghadapi mati, berbanding kerja dunia yang hanya memenuhi keperluan hidup yang tak tahu lama mana.

Mahu tak mahu, kita akan sentiasa membelakangi dunia. Maka, apabila datang serangan iblis melalui belakang, yakni urusan dunia yang sentiasa menyibukkan kita daripada melihat hadapan (akhirat), Allah bekalkan kita akal dan fikiran yang waras untuk menepisnya. Ya, akal ini sama seperti pisau. Pisau akal ini hanya akan berguna jika diasah dengan batuan ilmu. Maka, galilah ilmu sedalam mahu, sejauh mungkin. Dan gunakan kembali pisau akal ini untuk menikam godaan si iblis laknat.

Iblis tidak akan mati akal. Ia tidak mahu bersendirian di neraka kelak. Hadapan dan belakang tidak mampu ditaji, maka sepakan layang godaan langsung diberi ke rusuk kanan kita, yakni kebenaran. Ia akan cuba sedaya mungkin menyerang kebenaran yang kita yakini, bawaan Nabi Mulia Muhammad Rasulullah.. waktu ini, kadang-kala logik akal kita sendiri merupakan senjata ampuh si iblis laknat meruntuhkan kebenaran. Menafikan itu ini yang dijanjikan Tuhan, malah tidak segan meludah hukum yang telah direncanakan Tuhan. Apabila hati dibutakan daripada melihat kebenaran, maka diri langsung memandai-mandai menidakkan apa yang telah ditentukan baik pada kita. Planet-planet langsung tidak berani mengubah paksi, kerana patuhkan suruhan Allah.

Bersambung....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...