Thursday, June 28, 2012

ADA HASILNYA, SEDIKIT DEMI SEDIKIT ( 4 ) - KITA MEMANG SUKA BAGI ALASAN, KAN?


"Susah la nak quit rokok ni. Aku dah tak boleh patah balik dah."

"Ko boleh la, ko bujang lagi. Takde anak bini. Aku takde masa la, nak skipping, joging. Nak kerja lagi, jaga anak bini lagi."

"Aku dah try dah main gym. Tapi part jaga makan ni, susah sikit la. Banyak sangat dugaan."

Bab nak sihat ni, macam-macam alasan orang boleh bagi kan? Cuba kalau orang nak bagi duit, ada tak yang bagi alasan nak menolak.

Lainlah kalau memang duit lagi penting dari kesihatan. Itu jam bila sakit, duit beriban pun takde erti dah.

Awal minggu ni, aku ke Tesco. Beli barang lebih kurang. Ada mesin penimbang. Keluar 20 sen dari poket, baki beli ubat gigi.

63.8 kg!

Alhamdulillah. Ada hasilnya, sedikit demi sedikit yang aku usahakan.

Dari part jaga makan, bersenam, dah macam-macam program aku buat research dari pembacaan majalah-majalah kesihatan macam Men's Health dan Men's Fitness dan website kesihatan macam Kevin Zahri. Hasilnya, aku dah adapt dengan cara aku sendiri.

Kena rajin membaca jugakla. Dan rajin jugak cuba apa-apa kaedah senaman yang disarankan. kadang-kadang ada exercise yang nampak fancy sangat, tak terikut nak buat.

Seronok sebenarnya bila kita cuba keep fit. Sebab hasilnya nampak directly, berkadar langsung dengan masa. Apa yang kita makan sorang-sorang, hasilnya nampak di mata awam. Mana boleh sorok.

Keep Fit!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...