Saturday, June 2, 2012

ADA HASILNYA, SEDIKIT DEMI SEDIKIT ( 3 ) - JANGAN SALAHKAN PERKAHWINAN

Dua orang sepupu aku, kedua-duanya dah berkeluarga, dan menghadapi masalah yang sama - obes. Kedua-duanya berbual tentang benda yang sama, nak kurus dengan Herbalife.

Sorang dulu memang fit. Atlet sekolah, main bola sepak. Sekarang ni, aku tak tau dia boleh lagi ke main bola padang penuh. Sorang lagi, laki sepupu pompuan aku, kira sepupu ipar la. Memang besar sejak dari aku kenal dia. Sekarang ada sikit susut, tapi aku tak tau celah mana.

Aku, alhamdulillah, sebelum sempat nak obes, aku dah beringat. Terima kasih kepada kutukan membina dan membinasa keyakinan diri dari hosmet.

Aku kongsikan sikit tips, sebab tak nak la sepupu-sepupu aku ni kering duit poket mengharap pada supplement yang menjanjikan bulan dan bintang, tapi indahnya tiada.

Aku ceritakan tentang diet Atkins, yang tak lah sepenuhnya aku amalkan. Tapi sebagai permulaan, proses induksi dalam diet atkins aku folo rapat, sebab nak membiasakan diri dengan amalan penjagaan makan. Seksa oi, tak makan nasik. Tapi taklah seksa sangat, sebab stil boleh makan sumber protein. Kira ada jugak mengunyah, apa de hal. Dan sekarang, aku tak bergantung sangat pada diet ni sebab dah dapat berat yang aku nak. Makan jugak nasik, lagi-lagi musim kenduri ni. Cuma terkawal. Tumpuan sekarang lebih kepada pembinaan otot. Lagi banyak otot, lagi tinggi metabolisme.

Kemudian, aku kongsikan sedikit tentang weight training yang banyak membantu dalam proses nak reduce weight. Dulu aku hanya bergantung pada joging semata-mata nak berpeluh. Sekarang, joging dah kurang. Buat kardio ala kadar dengan skipping dan lompat bintang (sekarang dah 200 sekali hadap, 3 kali sehari), terus angkat dumbell. Buat swing, squat, around the waist, curl dan macam-macam ah. Google je 'Dumbbell Exercise' kalau nak idea lebih kurang. Bosan je, aku keluar berkayuh.

Supplement? Aku tak berkenaan sangat. Apa jadah whey2 sume tu, aku tak ambik. Kalau pun aku ambik, mungkin aku nak ambik multivitamin je kot.

Bumbang-bumbang aku cerita pasal kecergasan, kesihatan, pemakanan. Dah gaya macam Kevin Zahri gayanya. Aiceh. Tapi respon lepas tu yang tak berapa best tu....

"Alaaaa.. Hang bolehla. Bujang lagi. Banyak masa nak buat semua tu. Kami ni dah kawin. Mana nak kerja lagi, nak jaga anak bini lagi."

Pejadah. Perkahwinan pulak yang dipersalahkan. Apa kalau dah kawin, kau hilang kelayakan nak hidup sihat bergaya ke?

Sepatutnya, dah kahwin la ada masa untuk semua tu. Tak payah nak pikir usha orang sana sini. Tak payah nak risau orang pandang kau hensem ke tak, segak ke tak. Yang penting, pikirkan nak sihat, sebab nak jaga anak bini. Kalau sihat dan segak, lagi bagus. Kan dah jadi contoh yang molek untuk anak bini.

Ini, dah la obes, hisap rokok pulak. Pastu salahkan perkahwinan sebab obes, konon bini dah masak, takkan tak nak makan. Makan je la, tapi exercise janganlah tinggal.

Obesiti mendedahkan kita pada penyakit yang macam-macam. Itu bukan mitos, memang dah terbukti dari segi klinikal. Bila dah badan tak sihat, macam mana nak fokus pada kerja, nak jaga anak bini lagi. Nak harapkan supplement boleh kurus, entahlah. Kau beli benda ratus-ratus. Lepas tu kau ikut nasihat supplier benda tu. Makan benda ni 3 kali sehari. Jangan makan nasik, benda lain banyak-banyak. Kawal makan. Lepas tu jangan lupa exercise.

Cuba kau buang ayat ''makan benda ni 3 kali sehari'', dan stick pada ''jangan makan nasik, benda lain banyak-banyak. kawal makan. lepas tu jangan lupa exercise". Tak ke sama je?

"Alaaaa.. Hang bolehla. Bujang lagi. Banyak masa nak buat semua tu. Kami ni dah kawin. Mana nak kerja lagi, nak jaga anak bini lagi."

Haih......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...