Sunday, October 14, 2012

KENANGAN MULA MEMBACA - JADIKAN ANAK-ANAK MENCINTAI BUKU, SEBELUM MEREKA TAHU MEMBACA

Faham ke tu ;-)? (gambar ini saya rembat tanpa izin)


Petang tadi saya singgah ke kedai makan. Kelaparan. Kebetulan agak ramai juga pelanggan dalam kedai itu. Saya jenguk ke tv, kot-kot lah ada siaran ulangan bola Kelantan vs Selangor yang saya tak sempat tengok jaringan golnya. Yang ada hanyalah lumba motor yang entah lawan di mana.

Waktu memilih meja, saya pilih sebuah meja kosong yang berdekatan dengan 3 orang sekeluarga. Bapa, ibu dan anak mereka yang anggaran saya berumur antara 1-2 tahun. Sangat comel. Serius, sangat comel. Tapi bukan sebab kecomelan baby tu saya duduk situ. Cuma sebab meja mereka tu ada surat khabar, dan bolehlah saya membaca sambil makan-makan.

Sementara menunggu order saya siap, saya menjeling-jeling meja sebelah, bila la agaknya nak habis baca paper si maknya ni. Tapi bila saya jeling balik, si mak duk sibuk dengan tablet. Rupanya si baby tadi ni yang duduk menyelak-nyelak paper Metro tu, sambil mengomel sendiri.

Saya perhati je telatah baby ni tadi. Sambil menunjuk gambar, mengomel entah apa disebut. Diselak-selak paper tu, macam lelaki dewasa pulak, mula baca paper dari mukasurat belakang bawa ke depan. Lama perhati, tahu-tahu saya sudah tersenyum sendiri.... :-)

Agaknya, tiba-tiba datang memori bila saya mulai mengenal buku. 

Saya dibesarkan dalam keluarga yang serba sederhana. Waktu kelahiran saya, ayah saya hanyalah sojar berpangkat prebet, dan ibu saya tidak merasai bersekolah. Namun, atas kesedaran mereka, saya sentiasa dimanjai dengan buku-buku komik. Kalau minta mainan, mereka bising. Minta komik, jarang mereka berleter. Jadi dari kecil saya sudah membelek-belek buku, yang saya tak faham langsung patah tulisannya. Yang penting, banyak gambar dan warna.

Maka bermulalah hobi saya 'membaca' dan 'menulis', dengan dinding rumah menjadi medan melakar karya. Saya mewah dengan komik ketika saya berkhatan, dengan Doraemon, Kungfu Boy Chin Mi, koleksi Tony Wong dan Ma Wing Shing, novel penyiasatan terjemahan karya Enid Blyton, Siri Hadi dan banyak lagi. Waktu ni sudah tentulah saya boleh membaca, dah darjah 2, atau 3. Dan setakat '' bila keranda dibawa, barulah bercucuran air mata'' dan ''malang tiada berbau, mujur tiada berbunyi'', sudah saya coretkan dalam karangan-karangan bahasa melayu, hasil dari bacaan komik-komik. 

Bila saya perhatikan lagi baby tu menyelak-nyelak paper tu, saya senyum lagi. Tapi cover jugaklah, buat-buat minum. Orang cakap apa nanti, tengok lumba motor kat tv pun boleh senyum-senyum ke. Salah situasi.

Bagi saya, itu permulaan yang sangat baik untuk baby ni. Kalau di rumah pun habis diselaknya bahan bacaan mak dan ayahnya, lagi terbaik. Waktu ni, elok mak dan ayahnya kenalkan dengan kaler-kaler yangs selamat untuk kegunaan kanak-kanak menconteng. Bagi buku mewarna untuk dia menconteng. Buat dia biasa. Jadikan dia suka.

Jadikan anak-anak mencintai buku, seawal dia tidak pun tahu membaca. Selepas itu, mudah untuk dia mengenal ilmu. 


Kata nak budayakan membaca dalam keluarga. Ni anak nak mintak beli buku mewarna Angry Bird bukan main bising, membazirlah kononnya. Ni kau beli rokok tak membazir pulak?







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...