Saturday, October 13, 2012

MENGEJAR GELARAN

Semalam telah berlangsungnya Guru Muda 1 Malaysia. Program berlangsung dengan jayanya, tapi tu lah. Perancangan Allah lebih sempurna. Ngam-ngam habis majlis, hujan selebat-lebatnya sampai ke petang. Bukan rezeki nak jalan aktiviti lebih lama. 

Dan untuk pertama kalinya, saya rasa ucapan seorang menteri yang langsung tak annoying. Pak Haji Muhyidin (lagi mesra kan, panggil gini) langsung tak usik pasal politik. Selaku Menteri Pelajaran, beliau hanya menyentuh aspek-aspek yang perlu diberi penekanan oleh guru-guru, terutama guru muda dalam memastikan perjalanan dunia pendidikan berjalan lancar. Ada beza antara 'cikgu' dan 'guru'. Saya suka bab tu. Juga pembentangan tentang Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025. Untuk pertama kalinya, majlis sebesar ini bebas dari anasir politik. Yang penting, takde jerit-jerit 'Janji Ditepati'. Haha...

Masuk tajuk... Mengejar gelaran. Bila cerita tentang gelaran, secara tak langsung berkait dengan penganugerahan, kasta, tahap keilmuan dan kemahiran, dan lain-lain lagi. Kadang-kadang, gelaran membawa lebih lagi makna daripada kekayaan semata-mata. 

Fokus saya mudah. Saya ambil dunia persilatan. Banyak sangat gelaran dalam dunia persilatan. Kebanyakannya dari perguruan yang establish dan sangat well-known. Kang disebut contoh-contoh gelaran, tak molek. Tapi bagi saya, itu semua dibuat-buat. Hanya untuk melambangkan pengaruh, dan mencari pengaruh. Sedangkan ilmu silat itu sendiri, letak duduknya entah ke mana. 

Kekecewaan saya ini, ikhlas. Tak taulah jika kecewa juga memerlukan keikhlasan. Kalau dah Cik Puan Rosmah kita boleh dapat anugerah Tun Teja siap berselempangnya, saya selaku Melayu yang bersilat, amat kecewalah. Buruk nama Srikandi Tun Teja, sebab letak salah pada orangnya. Bersilatkah Cik Puan kita ni?  Kalau iye, alhamdulillah. Nak juga saya tengok langkahnya, sebab perguruan yang bagi anugerah ni pun main kuda-kuda rendah. Saya minat kaedah ini, sebab penunggul mau kuat.

Alhamdulillah, selama saya mencari ni, saya ketemu guru-guru yang tidak mengejar gelaran. Lagipun saya mahu ilmu mereka. Yang saya jumpa setakat mahu dipanggil cikgu, pakcik, abang, tok wan, Megat (jurulatih silat olahraga saya, suruh panggil nama je. Skil, tahap dunia, sebab biasa wakil Malaysia). Guru saya sekarang pun, kalangan anak-anak murid panggil 'ayah' je. 

Kalau gelaran boleh buat saya handal bertumbuk, saya sanggup kumpul duit.. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Beli selendang, selempang, bengkung, sandang dan mintak gelaran macam-macam. Kalau itu boleh buat saya handal berdiri di luar. 

Tapi saya tak kejar itu, dan saya rasa kawan-kawan yang ikhlas dengan senibeladiri juga tidak mahu semua itu. Terus-terang, saya lembik lagi penakut. Saya belajar pun sebab nak mengelak bab-bab bertumbuk semua tu. Orang cakap, lagi kita belajar bertumbuk, lagi kita jauh dari bergaduh. 

Yang kita mahu hanyalah sihat, berkat dan selamat. InsyaAllah...

(saya sebenarnya kecewa dengan majalah Senibeladiri yang saya beli saban bulan. Tolong jangan letak gambar orang politik yang takde kena mengena dengan silat boleh tak. Lainlah kalau Presiden Pesaka, lain cerita)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...