Monday, November 19, 2012

BOIKOT PRODUK YAHUDI - USAHA HATI


Ada pihak yang mempertikaikan hak orang lain untuk memboikot produk Yahudi Laknat sebagai tanda kebencian pada tindakan Yahudi Laknat menyerang Gaza.

Pendapat saya, takde salahnya memboikot. Boikot itu juga usaha, ikut kadar kemampuan. Ada yang mampu usaha dengan kuasa, ada yang mampu usaha dengan kewangan, ada yang mampu usaha dengan tidak berbuat apa-apa melainkan memboikot dan ada yang mampu usaha dengan mengirimkan doa.

Kita lupa barangkali, Allah s.w.t juga menilai kita dengan usaha dan keikhlasan kita, sesuai dengan hadith junjungan kita Rasulullah s.a.w "Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangan, sekiranya tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman". Hadith sahih riwayat Muslim.

Jangan dipertikaikan usaha orang. Itu hak mereka. Boikot tu kan kira menegah dengan hati. tanda kebencian pada Yahudi Laknatullah. Setidak-tidaknya mereka membuat sesuatu untuk saudara kita di Gaza sana.

Kita?


2 comments:

  1. setuju dengan post ni... dengan hanya satu perbuatan yang kecil sudah cukup....

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa-apa pun,atas niat kita...usaha tu atas kita, hasilnya tu hak Allah..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...