Tuesday, November 27, 2012

DOA, CHANTING ULTRAS MALAYA DAN MERAH

Terdapat beberapa perkara yang memualkan saya seminggu dua ni. Saya ringkaskan kepada tiga perkara saja. Kalau cerita semua, saya muntah hijau lalu demam kepialu.

1. Isu doa.

Dua-dua pihak macam bebal je saya tengok. Pada satu pihak, saya rasa mereka bebal kerana takut sangat dengan doa. Doa tu hak hamba, dan yang memakbulkannya tu hak Allah. Kalau tak salah, nak takut apa?

Yang pihak satu lagi pun, bebal jugak. Boleh berdoa untuk kehancuran musuh, dan sebab tu ada doa qunut nazilah. Tapi, berbahasa la... Kalau pun doa tu setulus hati murni, janganlah keterlaluan bunyinya. Berkias-kias sikit, takde salahnya. Kita baca tafsiran doa qunut nazilah pun, dalam marah tetap rasa sejuk dengan keindahan bahasanya.

Kesimpulan : Orang tua-tua ni kadang-kadang dalam banyak pengalaman, bila emosi menguasai diri, bebal jugak. Tuhan, jangan jadikan aku begitu.. Oh...

2. Isu chanting Ultras Malaya - Singapore itu anjing

Ini gila! Paling bangang pun iye. Saya ada baca geng Ultras Malaya yang kepala bana cuba mem'backing' chanting bangang mereka itu. Dan cara menjawabnya pun sama macam Rajagopal, stail tak boleh kena tegur  punya kaki. Gila ah, memalukan. Saya yang tinggal berjiran dengan Singaporean jadi malu alang.

Kau kalau nak menyokong pun, berpada la. Memang la ada fan yang jerit lagi tinja bunyinya, maki hamun, mencarut bagai. Tapi tak ramai-ramai macam korang dan tak masuk Youtube!

Ultras Malaya sumber kebangkitan bola sepak Malaysia? Geng makan kuaci ni pun bayar cukai la beb...

3. Perhimpunan Merah

Akhirnya, saya akur. Satu hari nanti, ada duit lebih sikit sementara cuti kat kampung ni, saya kena langgan jugak Astro. Tensen aih, abih semua tv setakat guna arial biasa ni duk tayang geng-geng sembang berdegar-degar ni.

Sembang berdegar-degar
Bumbang-bumbang tak mau tumbang
Bila ajak berdebat
'Oh, budaya debat itu bukanlah adat'

Pigi dah!

Sekian, kemualan saya minggu ini.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...