Tuesday, June 4, 2013

STRESS : SAHABAT KARIB BIDANG KEGURUAN

Saya mengetuk-mengetuk papan kekunci beberapa kali. Pada kekuci `space bar`. Saya pun berkira-kira untuk meneruskan tulisan ini.

Apa pun, saya nyatakan awal-awal, saya tidaklah menafikan hal ajal maut yang sudah termaktub sejak azali. Qada` dan qadar ketentuanNya.

Apa pun, saya menjemput kawan-kawan membaca tulisan berikut. Stres kerja guru dan faktor yang mempengaruhi stres di kalangan guru sebagai gambaran awal. 

Ok, beginilah...

"Cikgu Nizam sekolah orang baru meninggal. Dia cikgu adik, baik sangat dia tu.. Rasa sedih pulak." kata adik saya suatu hari.

"Cikgu Zul tu warden sekolah aku, sekali dengan aku jadi warden. 10 tahun jugak dia kat sekolah kami. Sedih jugak bila dia meninggal baru ni. Stroke." ujara sepupu saya, waktu kami bersenggang-senggang di tepi pantai Ban Pecah, Kuala Kurau menikmati kerang rebus.

"Ustazah tu dah banyak tahun mintak pindah, nak duduk sama suami dia. Tak dapat-dapat. Siapa sangka, arwah tak sempat nak rasa duduk dengan suami sekali. Kemalangan. Rumah arwah dekat je dengan aku, masa duduk kuaters guru dulu. Baik orangnya." cerita sorang kawan lama.

Dan banyak lagilah.

Pertamanya, saya bukanlah mahu merengek-rengek minta kerjaya guru difahami, seperti mana kawna-kawan boleh baca dalam post-post yang di'share' di fesbuk. Meluat juga kadang-kadang bila baca. Juga bukan mahu merungut tentang susahnya kerja yang serba bertambah kebelakangan ini dek kerana dasar-dasar baru yang kurang cermat. 

Saya cuma mencatatkan betapa stress sekarang ini menjadi 'sahabat karib' kepada kaum guru. Stress juga saya, sepanjang bercuti yang belum habis 2 minggu setakat hari ini, saya mendengar perkhabaran pemergian guru-guru yang saya kenal atau tidak kira-kira 7 orang. Baru telinga saya, belum tahu lagi dari kawan-kawan yang lain. Belum campur lagi seorang sahabat yang ditahan di ICU kerana sesak nafas, yang belum saya ziarahi lagi.

Saya tahu, secara umumnya stress melanda keseluruhan kita rakyat Malaysia, kerana perlumbaan kita menempatkan diri dalam dunia yang serba mencabar kini. Tak kira apa kerjaya, dari pengutip sampah ke Perdana Menteri, masing-masing menghadapi stress yang bukan kepalang, hanya untuk memastikan survival di perlumbaan serba laju ini. 

Guru tak terkecuali. dan saya menulis untuk apa yang saya bidangi. Takkanlah saya nak cerita tentang stress seorang jururawat yang saban waktu berjuang memantau kesihatan dan kebajikan pesakit, juga menangani ketensenan berhadapan pesakit yang minta nombor telefon dan fesbuk tak sudah-sudah. Bukan saya.

Umum mengetahui kerjaya guru adalah mendidik. Masa berkerja adalah waktu persekolahan murid. Namun yang tidak umum ketahui adalah lain-lain bidang tugas yang terpaksa kaum guru hadapi, dan rupanya 24jam sehari itu masih belum mencukupi bagi kaum guru menyudahi kerja itu ini. Namun guru yang komited dan menyintai kerjaya keguruan, itu semua hanyalah cobaan dan dugaan yang hendaklah dihadapi dengan berani dan semangat melawan yang kuat setelah memegang title 'cikgu'.

Pun begitu, semangat melawan, radikal dan bersungguh-sungguh kaum guru juga ada hadnya. Stress menjadi musuh dalam selimut. Dalam pada guru-guru bersengkang mata menyiapkan evidens yang tak kunjung siap, meng'key in' SPPBS mengikut deskriptor, dan lain-lain konon-kita-serba-maju-tak-perlu-kertas-lagi-hanya-klik-dan-siap, stress menjenguk kaum guru dalam pelbagai rupa. Keluarga, kesihatan diri dan lain-lain kebajikan kadang kala terabai hingga menerbitkan stress.

Masalah dengan stress ni, kalau dia datang sorang-sorang, takpe jugak. Ini, dia datang dengan lain-lain 'kawan' seperti darah tinggi, diabetes, sakit jantung, paras gula tinggi, kencing manis, obesiti dan lain-lain 'kawan' yang tidaklah mesra mana. Tambah meruncingkan keadaan, bersara wajib 60 tahun untuk kakitangan awam tidak membantu kaum guru mengurangi stress. Kita ni, kalau dinisbahkan dengan umur Rasulullah s.a.w, berapa sangatlah baki yang ada. Saya tidaklah menidakkan keupayaan sebilangan guru yang masih mampu berjuang hatta selepas 60 tahun, namun apa kata kita ikut sahaja pencen dahulu iaitu 56 tahun, dan selepas itu tawarkan kepada guru sekiranya mahu dilanjutkan perkhidmatan ke 60. Dengan peningkatan kelahiran tahunan, kita tidak sepatutnya bimbang akakn ketandusan bakat guru di masa depan. Bagi peluang kepada orang muda.

Kembali ke PRU13 sudah. Kita lihat 'kerajaan cermin' ketika itu bijak menarik perhatian kaum guru untuk melaksanakan penempatan yang 'mesra keluarga'. Saranan itu sangatlah baik. Di samping itu, mereka juga menyatakan kesungguhan supaya PBS yang sedang dilaksanakan sekarang dikaji semula, kerana sistem tersebut nyata memberi kesan bukan hanya kepada kaum guru, malah seluruh sistem pendidikan negara. Apa pun, saya harap adalah perbincangan yang lebih melibatkan pelaksana dasar, iaitu kaum guru sendiri, bukan eksperimen suka-suka lepas balik seminggu dua melancong ke luar negara, tiba-tiba ada KSSR dan KSSM. Saya sendiri sikit-sikit nampak kebaikan pelaksanaan PBS ni, namun kerja dokumentasi, pengkeranian dan lain-lain itu akhirnya mengganggu 'Melindungi Masa Instruksional' (MMI) guru sendiri. Ye lah, pemantauan yang kadang-kadang tak bertempat itu pun sikit sebanyak mendatangkan stress.

Saya kira, jika kerajaan mampu menurunkan harga kereta sebanyak 30% seperti apa yang dijanjikan, takde salahnya pihak berwajib kembali menilai semula pelaksanaan PBS ke akar umbi, bukan hanya sibuk tanya dokumentasi itu ini. Benda baik, semua orang suka. Eh, bukan hal PBS sebenarnya yang saya nak sembangkan ni....

Apa pun, bagi kaum guru, marilah kita cuba melayan stress yang tiba tak kunjung habis. Carilah hobi, untuk melampiaskan stress ke tempat lain. Saya sendiri menangani stress dengan membaca bahan ilmiah seperti Kreko, ROTTW, Guitar World, Men's Health, APO?, Ujang dan lain-lain. Peduli apa saya jika rencana di dalamnya takde kena-mengena dengan keguruan. Saya juga usahakan aktiviti bermasyarakat seperti jamming di hujung minggu, hadir mengaji kitab 'Manhaj Al-A'bidin' dan 'Musolli' di masjid, serta joging dan berbasikal tak tentu hala di pagi Ahad. Tidak dilupakan, menumbuk menendang punching bag yang saya namakan "Stress" dan ditampal muka Obama. 

Itu saya. Cikgu-cikgu lain mesti ada cara lain, macam besarkan rumah, buat bisnes kereta sewa, melancong, bukak kolam ikan, dan lain-lain lagi.

Marilah kita terajang stress untuk menjadi guru yang lebih berwawasan dan global. 




3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana memahami kerjaya guru. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih jugak sebab sudi membaca dan memahami kerjaya guru, Cikgu Arip.. =)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...