Thursday, April 24, 2014

KREATOR DAN MENTALITI MASYARAKAT KITA : SUATU PANDANGAN

Konsert Kreator kensel! Woi, Kreator kensel! Kambing betul la!

Mesej dari sepupu saya. Ada jugak carutan, tapi tak la saya sertakan. Chegu ni, blog wajib la bebas carut, walaupun saya teringin jugak sebenarnya mengacung jari ke pihak setahi itu.

Entahla. Mungkin kita terpaksa menerima hakikat kematian scene muzik negara kita, atas campur tangan merapik orang-orang yang tak mahu pun mengkaji terlebih dahulu.

Konsert dibatalkan atas sebab 'Black Metal'. Hamjad, metal jugak dituduhnya.

Waktu konsert laknat Future Music yang budak-budak mati kena dadah hari tu pun, ada yang tak sayang mulut kaitkan metal dengan kejadian tersebut. Walhal, haram saya tak nampak 1 pun nama band metal pada flyer konsert tu. Kalau Dead Maul tu lah, apa ke gilenya. Yang saya kenal setakat dalam flyer tu, Sheila Majid dan Yuna. Mujur astro awani ada cover tentang straight edge yang anti segala permasalahn sosial tu.

Tak tau pulak saya kalau masa Metallica hari tu, ada yang mati sebab pit. Yang ramainya, ikut solat jemaah ramai-ramai kat masjid terdekat sebelum ke konsert.

Orang metal ada etika.

Kita pun berakal. Muzik itu muzik, keras mana pun, kita raikan sekadarnya semata-mata minat. Hidup tetap kita tau panduan sebenar-benar yang patut kita ikut.

Saya cuma menyatakan kesian saya pada sepupu saya, dengan ucapan,

"Meh sini bagi aku tiket ko tu. Aku nak frame"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...