Sunday, October 9, 2011

ADA SESUATU YANG TAK KENA DENGAN MASYARAKAT KITA....

Kecoh semalam... bayi umur baru 23 hari kena liwat...dem...mengucap panjang semua umat yang prihatin...

Bagi normal akal aku, ini memang bodoh lagi jahanam. Nak kategorikan sebagai 'binatang' pon, aku ingat binatang-binatang pon tak mau terima setan ni sebagai kaum. Apa punya gila pon ada ni. Sangap tak bertempat. Terdesak sangat ke? Adoih....

Ini sikit sebanyak membuatkan aku terfikir. Buang bayi, dadah, seks bebas dan sejenis, penganiayaan terhadap orang tua-tua, rompak, curi, ragut dan segala macam masalah sosial. Ada kesimpulan yang boleh dibuat di situ - Ada sesuatu yang tak kena dengan masayarakat kita.

Mana silapnya? Salah cikgu kat sekolah tak cukup ajar? Salah mak ayah tak cukup asuh? Salah jiran-jiran tak prihatin? Salah pemimpin tak pandai memimpin?

Memang ada masalah dalam masyarakat kita. Antaranya dalam banyak-banyak, kita cepat tangan nak menuding bila sendiri buat salah. Anak jadi liar, tuding ke cikgu tak pandai didik. Isteri tak ikut cakap, tuding ke family mertua cakap tak asuh anak elok-elok. Dan banyak lagi.

Muhasabahlah diri sendiri, keluarga, rakan taulan dan masyarakat. Memang ada something yang tak kena dengan masyarakat kita sekarang. Kes-kes jenayah melampau gini adalah indikator kepada akhlak masyarakat kita sekarang. Banyak yang perlu diperbetulkan. Apakah kita terlalu sibuk dengan hal membina ketamadunan menerusi pencapaian materi sehingga lupa membangunkan modal insan itu sendiri?

Hal gini memang bikin pusing kepala. Kalau kangkung-kangkung Majlis Profesor Negara pun asyik dengan statement mengampu lagi bebal, kita berharap janganlah mereka ini adalah penanda aras kepada golongan akedemik dan ilmiah negara kita. Berharaplah kita agar ramai lagi ilmuan yang masih mampu menyumbang fikrah yang membina.

Kejap. Apa hukum yang sesuai kat setan ni? Bakar hidup-hidup? Kerat kemaluan bagi anjing makan (kalau anjing lalu nak makan)? Or masuk rehab, bagi motivasi hari-hari semoga lunak hati? Hukum Tuhan dah ada, kita je teragak-agak lagi nak laksana......



2 comments:

  1. Sakit mental kot?

    Apa pun biar le mahkamah buat keputusan dulu. Kita ni jenis suka telan je apa yang suratkabor tulis. Mastika-syndrome.

    ReplyDelete
  2. boleh jadi...mastika-syndrome??hehe..like that term..nak lain mastica ibni israel jap..haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...