Tuesday, April 3, 2012

MAHU KEKAL FIT DAN SIHAT




Sekarang aku dalam proses nak reduce lagi berat aku. Nampak gambar di atas? Buakaw, peninju dari kem Por Pramuk yang cukup menyerlah di areana Muay Thai antarabangsa. Itu, cerita lain. Aku jadikan dia panduan untuk mendapatkan berat dan bentuk badan idaman. Tak perlu ketul-ketul besar sana-sini. Sebab seorang pengamal seni beladiri tak memerlukan otot besar-besar untuk ditayang merata. Cukup badan yang lean dan kental, dengan zero-fat.

Aku dalam proses induksi Diet Atkins, iaitu diet yang mengurangkan pengambilan karbohidrat. Banyak website atau blog yang boleh jadi rujukan bagaimana diet ini boleh dijalankan. Antara yang terbukti, hangpa tengok la http://www.taknakgemuk.com/. Ingatan, diet bukanlah berlapar tak makan, tapi makan dengan perancangan.

Selain itu, rejim latihan yang aku amalkan sehari-hari ialah skipping, crunch-reverse crunch, main dumbbell dengan variasi gaya yang berlainan, beg tubi yakni punchbag dan lompat bintang cukupkan seratus kali untuk sehari. Cuba juga senaman-senaman cadangan untuk melengkapkan 300 Spartan Workout. Rujuk internet. Zaman internet ni serba-serbi mudah. Kita je makin malas. Sebagai pengamal buah pukul, latihan lian juga menjadi kewajipan sehari-hari sebagai riadah untuk berpeluh. Ada masa lebih sikit, joging. Mujur pergi kerja naik basikal. So, busuk-busuk pun dari situ aku tak tinggal senaman.

Tak ketinggalan, klip-klip latihan dari atlet-atlet ternama dunia. Yang suka aku tengok, Buakaw dan Pacquiao, boxer handalan dari Filipina. Tak lupa, epik latihan dari filem boxing terulung, Rocky. Dengar lagu dia pun dah berderau darah.

Kita di zaman yang serba-serbi dikekang dengan masa. Masa untuk bekerja, masa untuk keluarga, masa untuk berhibur, masa untuk beribadah dan masa untuk macam-macam hal. Curi masa untuk diri sendiri sedikit. Buat regangan, buat senaman setakat yang termampu untuk 5 minit. Manjakan diri dengan senaman, bukan sekadar dengan hidangan. Badan kita juga amanah Allah, dan kita juga akan dipersoalkan apa yang kita perlakukan pada tubuh badan kita. Dijaga atau tidak.

Pepatah arab ada yang berbunyi, 'akal yang sihat dari badan yang sihat'. Rasulullah s.a.w juga bersabda dengan mafhum hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari ' Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu'.

Tengok cermin, pandang diri atas bawah. Tanya, nak sihat ke nak sakit? Lepas anugerah iman, anugerah kesihatan yang paling utama. Minta padaNya, dan kita sendiri tak lupa usaha.....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...