Thursday, May 31, 2012

TENTANG AKU, SENIBELADIRI DAN DUNIA 2.0

Ini sekadar catatan, memoir ringkas perjalanan aku dalam dunia senibeladiri. Bukan mencari gah, mencari pujian, mencari kehebatan. Sekadar catatan untuk diingat dan dikongsikan. Sebab ada juga sahabat yang berkongsi minat yang sama, tapi melalui jalan yang lain. Dan sejak bila pula berkongsi cerita itu salah, kan?

Sebenarnya ada juga sekelumit pengalaman sepanjang aku bergayong, bawah Silat Seni Gayong Malaysia. Antara pengalaman yang cukup berharga ialah menyertai rombongan Gayong UPM menziarah Pusat Latihan Tertinggi Gayong suatu ketika dulu di Air Kuning, Perak. Menumpang tidur di rumah Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman (ADMAR), moment yang takkan aku lupakan sampai bila-bila. Waktu itu kami disantuni oleh anak ADMAR sendiri, Cikgu Sazali, keluarga beliau, Pak Ngah Izhar Batu Kurau, Abang Wan Gayong Warisan dan lain-lain guru lama gayong yang ada di sekitar Taiping. Tak lupa juga, Srikandi Gayong, Cikgu Siti Kalsom (Allahyarhamah. Al-Fatihah untuk beliau).

Banyak juga petua yang didedahkan kepada kami sepanjang beberapa hari di situ. Itu jam, baru aku tau apa permainan gayong yang sebenar. Memeritkan. Kena arm lock ngan Cikgu Sazali, aku kira kenangan yang aku tak nak lagi. Sakit oi.

Bila balik kampung di Bagan Serai, ada masa, aku drive saja-saja masuk Simpang, lajak ke Air Kuning. Rumah kenangan tu sekarang memang dah tinggal kenangan dah. Rumah pendekar agung tanah air suatu masa dulu, kini mangsa kerakusan pembangunan. Menyedihkan....

Mungkin aku dah lama tinggalkan pelajaran gayong. Tapi semangat persilatan tu, tak mungkin boleh ditinggalkan. Gayong merupakan pintu aku mengenal dunia persilatan, atau mungkin pintu aku mengenal hak diri.

Tulisan ini tribute untuk gayong, silat pertama yang aku pelajari. Bila dah bertukar selera ke permainan buah pukul, baru aku nampak apa yang aku pelajari dalam gayong dulu dengan lebih jelas. Asas tapak. Ya, asas bertapak kena sungguh-sungguh pegang. Buah-buah kuncian tak sepatutnya semata-mata dihafal. Menghafal menjadikan pergerakan kita rigid dan baku. Yang penting, kefahaman dalam pelaksanaan. Bila dah faham, baru senang nak hafal, kan.

InsyaAllah. Ada ruang masa yang lebih, aku nak menyambung kembali pelajaran gayong. Mula dari asas senaman balik.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...