Wednesday, October 24, 2012

HARGA ROKOK NAIK

Dalam minggu ni, penuh status kat FB pasal harga rokok naik. 

Macam-macam jugak dibualkan. Kerajaan tak tepati janjilah, eloklah-harga-rokok-naik-baru-boleh-kurangkan-perokok lah, kerajaan prihatin kesihatan rakyat sebab tu naikkan harga rokok lah, merokok kan haram lah, dan macam-macam.

Saya kisah tak kisah pun benda ni. Sebab, saya tak merokok pun. Tak merokok tak 'cool'? Quote paling bangang pernah saya dengar dari zaman sekolah.

Saya cuma berpesanlah pada warga perokok. Bagi yang dah berkeluarga, utamakanlah bab anak bini dulu. Kalau pergi kedai dengan anak, anak nak aiskrim dan kamu puak perokok nak beli rokok yang harganya sama nilai dengan aiskrim anak tu, elok kamu belikanlah aiskrim kat anak. Kalau kamu marah anak, siap pukul-pukul malah menasihati anak, yang makan aiskrim tu bahaya pada kesihatan, malah membazir, ketahuilah, asap rokok dah buat otak kamu benak. Saya pernah menghadap situasi ni di depan mata sendiri, itu jam memang nak acung jari tengah je kat muka si bapak kaki perokok tu. 

Bagi yang bujang, kamu dan saya pun berkeluarga jugak kan. Ada mak abah dan adik akak abang. Daripada merokok, buat belanja beli gula yang harganya dah naik dan isikan minyak kereta untuk mak abah jalan-jalan pun ada baiknya, daripada sibuk isi asap kat dada.

Ikut masing-masing lah. Nak dicakap kang, duit masing-masing....

8 comments:

  1. Merokok sikit-sikit, tapi selalu pow member hahahaha... itu pun jika di offer. Bukan perokok tegar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...tapi org cakap part time smoker @ social smoker ni, lagi bahaya daripada full time smoker.iye ke ntah..

      Delete
  2. salam perkenalan. nice blog. follow me back yah! :)))))

    ReplyDelete
  3. ..Sempoi beb..gua dulu pun merokok gak..esok lusa nak bernikah terus berenti isap dan beli...sampai lanih dah 26 tahun free dari asap rokok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..alhamdulillah..perkahwinan ni mmg sumber motivasi paling kuat agaknya..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...