Tuesday, June 15, 2010

KALAU TUHAN DIKENALI...


bingit-bingit lagu-laguan ozzy osbourne - crazy train sangat memikat selera telinga aku semenjak kebelakangan ini(thun 2008 dlu,aku copy blik je dr tulisan aku dulu.huhu).mungkin sebab gorengan maut gitaris legenda randy rhoads utk lagu itu terlalu hidup,malah mengkhayalkan kotak minda aku sekelian lamanya.belum campur lagi lagu2 dokken,ratt,guns n roses dan banyak lagi..senang rumus,aku banyak sangat menggiankan nafsu muzikal aku kebelakangan ini..sehinggalah tali gitar buruk kesayangan aku putus baru-baru ini,menjadikan aku jemu sekejap..dan mungkin lama..

sehinggalah aku terpandang cd2 koleksi lagu-laguan nasyid yg dh lama aku simpan,berhabuk-habuk..telinga aku berkarat dengan lau-lagu rock dan metal.mungkin masanya nk merehatkan sikti telinga tg dah makin sebu ni..

aku mmg sedari dulu peminat nasyid.kalu tak kenal gitar dulu,aku rasa sampai sekarang aku masih lagi mat nasyid.agama dan pengajarannya masih lagi aku dalami.tapi sebab hanyut di ombak deras muzik yg melekakan,aku menjauhkan diri dari nasyid.konon tak ganas,tak cool.mungkin hati aku sekarang dah bernanah hitam,sebab lama tak didendangkan alunan zikir mengingat yg empunya nyawa ini..tapi aku tak salahkan gitar,rockers2 dan mat2 metal yang menghanyutkan aku tu.seratus peratus ni salah aku.

kembali menghayati mawaddah dengan lagu2 terima ksih tuhan,kalau tuhan dikenali,dan banyak lagi,sikit2 (banyak sebenarnya) mendatangkan keinsafan pada aku tentang kelapaan aku selama ini..sibuk kerja bukan punca utama aku kadang2 lupa padaNya..aku kira ini boleh dijadikan pencetus utk aku balik ke pangkal jalan..

nada murni dengan sunnah berjuang,memarakkan semnagat jihad yg lam terpadam..aku akui,aku dulu memang alim.pernah bercita-cita nak jadi mufti (bahan lawak kawan2,lantakla..)..cumanya aku tergelincir dalam memilih `kasut` yg sepatutnya aku `sarung` utk mengalas kaki..

pondok kecil..dendangan yg tak pernah gagal menumpahkan air mata aku.aku cabar sapa2 yg belom pernah dengar lagu ni,gi masuk youtube dan klik `pondok kecil`..nada murni atau unic ft aeman.pilih mana satu yg kamu mahu..hayati lirik,masukkan jiwa kamu dalam lagu (sebab minat muzik,aku senang dirasuk ke dalam lirik yg bagus)..bohong kalu tak berair mata kamu tu..kalu tak,check balik amal ibadat kita,mana yg silap.bukan apa,lagu ni terlalu touching,menyentuh jiwa.kisah ayah-abang-adik yg sangat menusuk..andaikan anda seorang abang yg nk bagitau adik,ayah sudah kembali ke rahmat Allah, kerana perjuangan atas jalanNya..andaikan anda seorang anak,yg menerima wasiat sang ayah,agar jangan tergelincir dalam menjaga adik..ingatlah,dunia ini segalanya tentang perjuangan..indahnya perjuangan jika Allah jadi keutamaan..

banyak lagi lagu2 nasyid lama yg bagus..walaupon elemen muziknya yg sangat minimum,dengan perkusion mcm ketuk meja,marakas macam pakai botol isi pasir je,tapi penghayatan,lirik,lagu dan keseimbangan vokal dan harmoni (suara budak2 tarik kt background yg amatlah bestnye) sangatlah memberi kesan yg dalam..mungkin sebab niat yang terpasang ketika mencipta dan menyanyikan lagu nasyid tu hanyalah kerana utk mendidik,kerana Allah,kesan yg berbekas kt hati sangatlah dirasai..

tak kisah nasyid,puisi,atau apa saja medium yg digunakan,andai hati tegar utk terus berbakti pada Allah,nescaya impaknya sangat besar dan positif..mungkin sampai masanya,kita kembali mengenal Allah,yg selama ini kita (terutamanya aku) lupakan..

kalau Tuhan dikenali,kan indah dunia ini...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...