Saturday, June 12, 2010

sebab apa aku suka main gitar???


“Hg tau tak dah malam buta nih?? Tak elok main gitar malam-malam. Malam Jumaat pulak tu!!”.

Aku rasa kebanyakkan kawan-kawan yang suka main gitar mesti pernah alami situasi ni, mungkin dengan ayat atau approach yang lain. Mungkin kena maki hamun ngan org kampong, gitar kena karate sampai pecah sebab kantoi SPM (kenangan sedih), kena kejar ngan pengetua sbab pecah msuk dewan makan hostel nak main gitar punye pasal, ngan macam2 lagi. Banyak pahit maung yg dihadapi pensuka-pensuka (yela, peminat) gitar ni. Tak kisahla main stail apa pon. Super duper laju bak YJ Malmsteen (dah ramai dah lagi laju dari ko Yngwie, udah2la menyolo) , sehalus kudus bak Eric Clapton, ikot-suka-ati-aku bak Kurt Cobain, hatta lagu anthem budak kampong blaja main gitar “Mat Ganja”, sume kawan-kawan akan kongsi cite yg sama.

Sekadar nak imbas balik, berdasarkan pengalaman aku sndiri. Apa yg aku perhatikan, masa aku mula2 blaja dulu, terdapat sdikit pebezaan ‘lagu pertama’ budak kampong ngan budak pekan masa mula-mula pe-gang (‘pe’ disebut macam mnyebut ‘gay’ dan ‘gang’ mcm sebot ‘hang’) gitar. Budak kampong kbanyakkannye akan mula ngan lagu tak senonoh Mat Ganja ngan kord C-Am-F-G, dan budak pekan yang mana masa tu senang dapat tngok MTV suka mula ngan lagu More Than Words (Extreme). So, msing2 akan bermula ngan kord yg berbeza, C Major ngan G Major. Tapi lantaklah situ, sebab walau kord ape pon yg digunakan, tipula kalu ko cakap jari ko kebal dari melecet2, berdarah skit, smpai siap timbul bubble lg. Time ni la nak basuh berak pon kna hati2, tkot infection.haha~(yang man kidal, susah nak makan)…

Tapi aku tak nafikan ade gak kawan-kawan yang mula ngan lagu-lagu lain. Ada yang start ngan Another You (pergh, Cromok) ngan ade tu plak kawan aku budak Maahad mane ntah duk Batu Pahat nak dpt anak dh x lama lg, dia start ngan lagu2 Legenda Grunge Malaysia, Butterfingers. So, ikot suka hati masing2 la.. Ada yg start ngan lagu Seri (Handyblack), sebab nak ngorat awek matrik dia time tu nama Seri. Apa-apalah.. dan berterima kasih jugak pada A.C.A.B, sebab lagu-lagu dorang banyak memudahkan kawan-kawan nak blaja main gitar (power chord, solo simple dan catchy) walopon kami ni bukan skinhead tegar.

So, macam-macam objektif, misi dan visi si pemula-nak-blaja-main-gitar ni diawalnya. Ada yang nak tambah ‘value added’ pada diri dia, ada yg mengisi masa lapang, ada yg bercita-cita nak jadi artis, tak kurang jugak yang belajar sebab tak konfiden ngan jodoh yang Tuhan tentukan dan tak yakin ngan rupe paras, dengan harapan main gitar ni menambah nilai kelelakian beliau di depan para gadis. Apa-apalah, yang penting sume sama, tetap merasa sakitnya melecet pada jejari halus sebab nak tekan string.

Bagi yang tak minat ngan gitar, menyampah dengan orang main gitar, dan orang yang tak paham sebab apa kita suka main gitar, meh aku cite sikit. Dengan gitar buruk tu jugak ,sedikit demi sedikit kita mengumpul kawan-kawan yang sama minat. Bertukar-tukar idea, ajar-mengajar sesama sendiri, mengisi masa lapang berbincang tentang perbezaan ideologi pegangan genre masing-masing. Di awalnya, memang akan berlaku pangkah-memangkah antara satu sama lain. ‘’argh!! Apa barang kapak, ko ni jiwang taikla!!’’, ‘’Hail!!Metal terus!!! Ko tak metal, ko jangan kawan ngan aku!!’’, “Eh, ape ni main rock. You all ni sampahla. Mainla jazz, baru ade ‘class’!!” dan macam-macam lagi. Biasala, budak-budak baru nak up (aku tak nak cite pasal underground ke, indie ke. Lagi susah klu orang tak paham). Macam pakcik-pakcik main politik gak, si **NO masam muka ngan P**, P** tarik muka ngan PK*, PK* pejam sebelah mata ngan **NO. Tapi sebenarnya, pergeseran ni la ya sikit demi sikit mematangkan si pemain gitar ni dan secara tak langsung merapatkan ukhwah kesaudaraan sesama pemain gitar. Percayalah~ (Dato Siti Nurhaliza).

Gitar yang korang nampak sampah tu, sebenarnya secara halus merevolusikan, hatta mempertingkat daya untuk maju secara total pada diri sendiri. Merujuk kepada tulisan Allahyarham Pendeta Za’ba dalam buku beliau, “Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri”, setiap hidupan tunggal (individu) adalah bertanggungjawab secara langsung kepada peningkatan taraf hidup, cara berfikir dan tingkah laku diri sendiri. Dan kita juga akan dipertanggunjawabkan di depan Tuhan atas apa yang kita kerjakan sendiri. Nak tanyala, korang main gitar ngan apa? Pandai, ngan tangan..tangan sapa?? Pandai, tangan kita sendiri la. Kita boleh mntk orang ajar kita untuk jadi gitaris hebat, tapi kalau pon Joe Satriani atau Paul Gilbert depan mata ajar kita 24 jam, tapi kita tak ada daya usaha nak mempertingkat skil kita, pi jahanamla nak terer cam dorg!!

Gitar itu jugak membentuk sikap bekerjasama yang tinggi bersama kawan-kawan. Tak pecaya?? Gi jamming. Jamming merupakan satu aktiviti yang mana akan mengumpulkan suatu kelompok masyarakat yang sama2 minat muzik, meluahkan ekspresi, idea, bakat, kesepaduan otak kanan dan kiri serta sikap kerjasama sesama rakan dalam menghasilkan output yang bernama lagu-laguan atau bunyi-bunyian samada hasilnya memuaskan atau memualkan. Di sini, konsep yang diguna pakai dalam mana-mana modul ‘outdoor education’ seluruh dunia akan diterjemahkan dalam bentuk kinestetik, visual dan audio iaitu ‘Experiential Learning Cycle’ yang mengklasifikasikan kitaran Plan – do – review untuk menjana kemantapan outputnya, di mana output itu (lagu dan bunyi) akan menentukan tahap pencapaian skil, knowledge dan attitude (SKA) setiap hidupan tunggal dalam masyarakat yang mudah disebut, band.

Gitar bukanlah entiti utama sesebuah band, di mana band asas seharusnya punya ‘organ-organ’ asas yang menggerakkan ‘nyawa’ band iaitu gitar, bass, drum dan vokal. Setiap hidupan tunggal ini bilamana output yang dikeluarkan ntah-hape-hape-ntah, xbest, xde ummpphh, berhak menyuarakan pendapat masing-masing dan ya, sudah menjadi sunnah kehidupan untuk kita sebaiknya mempunyai seorang ketua yang akan memandu hala tuju masyarakat kecil ini supaya tidak lari dari aspirasi asal samada nak main gig, nak masuk Juara Lagu, sekadar nak jamming atau main function kat kolej or Universiti or apa-apalah. Dan tugas utama ketua hendaklah dia mengingatkan setiap hidupan tunggal dalam band supaya sentiasa mempertingkatkan skil masing-masing, memperkayakan kutub khannah rujukan lagu-lagu pelbagai genre utk mengelak kesombongan melampau, dan paling utama, mengingatkan ahli-ahli supaya JANGAN TINGGAL SOLAT DAN RAJIN-RAJIN BELAJAR AGAMA DAN BERAMAL sebab seperti di perenggan mana entah aku ada bgtau yang kita diingatkan oleh Bapa Bahasa Melayu Moden bahawa kita dipertanggungjawabkan atas apa yang kita sendiri lakukan.

Itulah serba sikit sebab kenapa aku suka main gitar. Alhamdulillah, insan awal yang menunjuk haluan kita nak main gitar pon main peranan penting gak, dan aku diajar supaya kita jangan merasa kita hebat kalaupon kita dah khatam segala chord progression, solo laju bak kilat kejar setan, scaling itu-ini dan dah main kat pentas utama dunia, sebab itu akan menutup pintu ilmu kegitaran yang lain, dan ilmu itu takkan penah surut. So, mak ngan abah, janganla marah Along main gitar ye. Along masuk U gak ape. eh, dah masuk maktab plak skg..Ehehe~~

Dan kita jangan lupa kalopun kita hebat, yang kita sume penah sama2 berdarah melecet dan menggelembung kat jari masa mula-mula nak main gitar dulu, dan kita pernah dianggap sampah waktu itu. Adoila…

p/s: biler perkataan 'gitar' tu ditukar ke ilmu2 yg lain, dgn pendekatan disiplin pemerolehan pengetahuan yg berbeza, tapi dengan kesungguhan yg sama, insyaAllah kita akan cepat, kalau pun tak menguasai, tahu tentang ilmu tersebut. sekian..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...