Sunday, June 13, 2010

persepsi lawan sensasi


Secara istilah, persepsi merupakan proses pemahaman ataupun pemberian makna atas suatu informasi terhadap stimulus. Stimulus diperolehi dari proses penginderaan terhadap objek, peristiwa, atau hubungan-hubungan antara gejala yang selanjutnya dan diproses oleh otak.

Lawan bagi persepsi ialah sensasi. Sensasi hanya berupa kesan sesaat, saat stimulus baru diterima otak dan belum diorganisasikan dengan stimulus lainnya dan ingatan-ingatan yang berhubungan dengan stimulus tersebut. Misalnya meja yang terasa kasar, yang bererti sebuah sensasi dari sentuhan terhadap meja.

Sensasi sering menjadi pemintas kepada persepsi. Berbalik kepada contoh awal, meja yang kasar (sensasi) akan melahirkan persepsi bahawa meja itu tidak bagus digunakan untuk menulis. Pokok persoalan persepsi dan sensasi ini boleh dilanjutkan ke suatu daerah pemikiran, di mana ‘manusia’ sebagai fokus perbincangan untuk memudahkan pemahaman.

Aku kira, semua antara kita sangat handal apabila menyebut-menyebut kata-kata ini, malah terasa berlagak apabila mampu menyebutnya dengan laju (bajet bila ckp omputih lbih skit, pandaila konon.cet!!). “don’t judge a book by its cover”. Jangan menilai luaran buku. Kaji dulu dalaman isinya,kulit ke kulit, helai ke helai. Ini jugalah yang dilaung-laungkan oleh golongan konglomerat, cendekiawan bijak pandai, guru-guru, orang-orang keje gomen, hatta budak-budak yang baru pandai bercakap. Soalnya, berapa ramai antara kita yang bijak mengimplementasikannya?

Dalam suatu hal, sensasi juga bolehlah di-sama-maksud-kan dengan “pandangan pertama”, atau kata orang-orang yang konon pandai dan berlagak cakap omputih, 1st impression. Maaf cakap, kita rakyat Malaysia (tanpa mahu menekankan kaum yang mana, ahh, orang melayula senang cakap!!!) mudah menyalahtafsirkan seseorang hanya dengan menghakiminya dari luaran. Bagi aku, ini semuanya adalah kejayaan bangsa penjajah laknatullah dalam memprogramkan pola pemikiran kita sehari-hari.

Kenapa tidak? Mereka yang menetapkan kod etika berpakaian dan berpenampilan. Rambut kena panjang sekian-sekian, kena pakai tie (sampai skg aku tak paham kenapa. Simbolik kepada ‘ANJING’ mungkin?), cara makan, cara bersalam, cara gelak, (cara berak??)dan macam-macam lagi. Hanya dengan menuruti jejak kaedah hidup seharian mereka, barulah kita dipandang elitis, berpendidikan, berpengaruh dan apa-apalah. Ijazah terpampang di dinding-dinding, dah jadi macam ‘flyer’ kenangan pegi gig, sedangkan graduan hanya gah luaran, kosong dalaman. Ini hanya contoh mudah. Lain-lain, pikir sendiri.

Sedangkan kita lupa, Islam sudah cantik mensyariatkan dan menyusun atur kehidupan kita. Rasulullah itu sebaik-baik contoh tauladan untuk diikuti. Disebabkan kedangkalan ‘pandangan pertama’ kitalah, mudah sungguh kita – umat Islam sendiri – memandang sinis perilaku segolongan umat yang berusaha menghidupkan sunnah Rasulullah. Contohnya, cara duduk waktu makan, cara makan, cara berpakaian yang konon nampak selekeh, pergi dakwah tapi tinggal anak bini, pastu mulala buat tafsiran yang si pendakwah tu berlaku kejam pada anak bini, tinggalkan tak bagi nafkah.

Kejamkah Rasulullah meninggalkan Saidatina Khadijah r.a waktu berkhalwat di Gua Hira’? Kejamkah Saidina Ali meninggalkan Saidatina Fatimah sewaktu berperang menegakkan syiar Islam? Islam tertegak atas pengorbanan. Itulah sebabnya, orang tua-tua kita berpesan, “sayang anak tangan-tangankan, sayang bini tinggal-tinggalkan” (aku belum berbini, so tak tau apa rasanya tinggalkan bini lama2). Agaknya kalau Rasulullah asyik pikirkan pasal perut anak bini, Saidina Ali dan para sahabat lain malas nak pergi berperang sebab takut mati, sebab nanti kalau dah arwah takde orang nak bagi makan anak bini, sampai ke wahyu Allah dan syiar Islam pada kita? Pikirla sendiri..

Sebab itu, kita mesti sedaya upaya cuba untuk jangan mendahulukan sensasi di awal persepsi. Jangan dihakimi insan yang lain dari luaran. Nampak je orang rambut panjang, baju gambar tengkorak, mulala bagi sangkaan buruk. Nampak je budak muda keje cleaner cuci toilet, longkang, langsung dihina dicerca, sampai dah berak pun dah malas nak pam, suruh pulak budak tu yang cucikan. Memandang hina orang lain hanya atas dasar tahap pendidikan rasmi, rupa paras luaran, hendaklah cuba dielakkan sejauh mungkin. Itupun kalau kita masih punya akal fikiran.

Memetik kata-kata yang aku tibai dari pesbuk adik aku, “janganlah menganggap orang yang duduk di kaki lima atau di lorong bangunan (bapok/pelacur/orang gila) adalah sampah dan janganlah terlalu meyanjung orang yang kaya (barang baru) kerana SAMPAH boleh dikitar semula dan kadang kala lagi berguna”. Memang ada kebenarannya. Hidup ini atas pilihan kita, sememangnya kebebasan membuat pilihan itulah antara sebesar-besar nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Kita boleh membuat pilihan untuk mengherdik memaki mereka yang di lorong gelap, tapi layakkah kita? Sedangkan apa yang berlaku itu merupakan ujian yang maha berat ke atas mereka, mungkin kesempitan hidup yang akal kita tak tercapai ke sana sebab perut kita sentiasa kenyang. Seeloknya, buatlah pilihan untuk membantu mereka termampunya. Islam itu indah, hatta semudah senyuman itu pun sudah dikira sedekah...

Memuja-memuji yang kaya pun biarlah berpada, apatah lagi mengejar kekayaan, lupa dunia akhirat. Memetik kata T.G Nik Aziz dalam buku “Saya Pun Melayu” tulisan Zaid Ibrahim, harta itu ibarat lautan yang luas terbentang. Kita di dalam perahu kehidupan (outdoor freak, please convert it to ‘kayak’) menuju suatu pulau kesejahteraan yang bernama akhirat (doakan kesempurnaan penghujung kita semua. InsyaAllah..). kita perlu menyusuri laut harta itu untuk sampai ke pulau akhirat (perlu ada harta sekadarnya untuk menjana ibadah yang lain macam sedekah, isi minyak kereta gi masjid, bg makan anak bini, bla..bla..bla..). Tapi kalau kita leka mengayuh dalam perahu kehidupan, sengaja tamak membiarkan air laut tu memenuhi perahu kita, lama-kelamaan tenggelamlah kita ke dasar laut. Lebih bermasalah kalau dasar laut tu adalah baraan api hitam yang panas membakar.

So, jangan biarkan sensasi harta yang berdigit-digit tu mengubah persepsi kita bahawa hidup ini indah kalau betul cara kita nikmatinya. Caranya? Nikmatilah hidup dengan sederhana, sebab kebahagiaan dan kekayaan sebenar adalah di 'sana'. Sebab tu la aku tak nak approve kat pesbuk orang2 yang begambar ngan duit tebal-tebal, baring atas sofa diselimuti duit yang banyak. Bukan sebab aku anti kat korang, cuma aku nak menyelamatkan diri aku dari terjebak dengan sensasi harta yang berlambak. Aku ni lemah, terutama pada ujian kebendaan dan keseronokkan...

Memetik lagu Loque Butterfingers,” saya ini bukanlah baik, tapi saya tahu..dosa dan pahala, Tuhan saja, Tuhan saja yang tahu..dosa dan pahala, Tuhan saja, Tuhan saja yang tahu..geylang si paku geylang, geylang si rama-rama..tentang,marilah..oooooohhh..” (lebih-lebih plak). “Don’t judge a book by its cover”. Apakah layak bagi kita, menghakimi isi dalaman sebuah al-Quran yang buruk lusuh, hanya kerana luarannya? Pilihan atas kita, mendahulukan persepsi atau sensasi..titik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...