Tuesday, June 15, 2010

marilah membaca,kawan-kawan..

Agak lama aku tak menulis (dalam erti kata lain,menaip ). Menulis memegang pen, aku kira bukan menulis. Lebih molek aku katakan mencakar. Ye, tulisan aku buruk yang amat. Mungkin sejak kebelakangan ni, aku jarang berpeluang menelaah buku-buku atau menonton rancangan TV yang menggerakkan minda. Kali terakhir, buku THE POWER OF POSITIVE THINKING (Normant Vincent, paderi dia nih.so byk gk ayat2 Bible yg klua.ap yg baik,amik.yg lain,agama kita blh sempadankan..) ngan THICK FACE,BLACK HEART (Chin-Ning Chu) ngn Malayan Animal Life (buku rare yg aku cri dr dulu.edisi 1954)..ade gak aku baca jurnal khas thun 1991 yg bertajuk SUFISME DAN KEMISKINAN, PERSPEKTIF BARU oleh sorg penulis Indonesia ttg slh fhm tntg ahli sufi dan tggapan sufisme yg menolak khidupan dunia yg...nntila aku cite lain kot.

buku2 ni aku jumpe di pasar malam kt pantai remis, perak masa aku blik kampung opah awal2 cuti itu hari. aku senang mencari buku-buku di pasar-pasar malam, pasar longgok, ngan kedai-kedai buku bundle atau 2nd hand berbanding toko-toko terkenal cam Kinokuya, MPH atau popular..sebabnya, akan banyak buku2 yang kita tak jangka kita boleh temukan kat tmpat2 nih.contoh, aku jumpa antologi puisi DI DUNIA PERMATA selengaraan Lim Swee Tin, iaitu himpunan puisi2 non-malay yang bagi aku,mmg superb!!!

Namun itu bukan kisahnya di sini. Buku2 tu pun belum mampu aku habiskan lagi sumenye. Alhamdulillah, cuti yg bersisa ni ada jugakla aku luangkan masa dgn membaca..sekadar taknak otak ni berkarat. Setelah penat menahan amarah mak yang lembut menjamah telinga, aku gagahkan jugak diri mengemas buku-buku yang berkotak-kotak menyerabutkan ruang makan di rumah. Sedikit dekorasi aku lakukan di bahagian ruang tamu ( alah,letak rak buku je pun ), untuk menambah seri di bahagian itu. Menurut kata tuan punya majalah Seni Beladiri, Cikgu Azlan Ghanie, buku yang terdapat di rumah seseorang melambangkan wajah peribadi empunya rumah. Aku juga berpendapat yang sama. Cumanya, kalau buku-buku tertayang sekadar menghias dan membantu menambah lagak, baik tak payah.

Dalam keghairahan umat Malaysia ( yang baru nak bersatu – sori,sinis di sini ) mengejar hiburan, bertali arus berlumba mengejar laba dunia, kadang-kadang terlupa tuntutan dunia masa kini yang mengkehendakkan manusia isi perutnya berilmu. Orang nak berniaga perlu ada ilmu, nak bina bangunan tinggi-tinggi perlu ada ilmu, nak menjamah makan pun perlu ada ilmu, hatta nak menguruskan sisa buangan manusia pun perlu ada ilmu.

Namun, keganjilan berlaku di Malaysia ( tempat lain pun ada jugak, tapi saja nak tekankan kat rakyat Malaysia). Rata-rata rakyatnya berpendapat sebaliknya. Kalau ditonton di TV, kedapatan kolej-kolej swasta, institut pengajian yang mengiklankan perihal betapa bagusnya kolej mereka. Memang kolej-kolej ni bagus, tak pulak aku nak nafikan. Tinggal lagi, jaminan mereka yang dengan belajar di situ, wajib dapat kerja!!! Makanya di sini, institut pengajian tinggi bukan lagi tempat yang maqamnya untuk insan-insan yang dahagakan ilmu, dambakan ilmu, cintakan ilmu, berkumpul dan meraikan kemuliaan ilmu, melainkan tempat untuk mendapatkan pengiktirafan masyarakat, meraih segulung kertas yang nantinya ditayang di dinding batu dan di hujungnya, gambar potret diri berjubah bersalaman dengan naib cancelor atau lain-lain senat untuk dijunjung dipampang satu kampung.

Belum lagi ditambah penyakit masa kini, manusianya tidak tahu apa sebab, sangatlah dahaga yang amat pada hiburan melampau yang sedikit sebanyak ( ok, banyak sebenarnya ) membejatkan pemikiran. Untuk menghalalkan kedahagaan ini, penjenamaan semula diwarnakan pada kegilaan ini. Wujudlah akademi yang muridnya terkinja-kinja terlalak-lolong, hujungnya bergraduasi dengan konsert dan air mata. Menambah rencah, peluk-memeluk yang didiamkan salahnya oleh penonton. Kami mesra macam adik-beradik, jawapan bangang yang memualkan. Itulah realiti yang cuba ditonjolkan oleh empunya media, yang penuh kocek mereka dengan laba untung yang menimbun-nimbun, juga dosa membukit-bukit di bahu kiri. Tidaklah salah berhibur, itu fitrah manusia. Namun fitrah itu harus berlandas, agar diri tidak terkandas.

Melaut jugak aku melalut..sedang diri sendiri tidaklah sebaik mana. Agaknya sebab terjebak menonton rancangan realiti ni la ( cesss,tadi baru je kutuk!!! ), aku pandai menghentam dan mengkritik. Aku sebenarnya sekadar mahu mencuit perihal pentingnya membaca. Ye, bacalah apa sahaja. Komik, karya pop, buku agama, sastera, ilmiah dan lain-lain ( tolong jauhi buku-buku lucah ). Gerakkan minda yang semakin hari makin berkarat. Yang pasti, banyakkan bacaan ilmiah dan agama berbanding novel pop cinta sana-sini dan komik. Otak kita tidaklah pulak memerlukan Brusso untuk digosok dikilatkan, melainkan bahan bacaan yang berfaedah untuk melanjutkan lagi usia fungsinya. Rujuk negarawan seperti tun Mahathir, Tuan Guru Nik Aziz, Prof diraja Ungku Aziz, Prof emeritus Khoo Kay Kim (sekadar menyebut beberapa contoh ) yang masih ligat menyampaikan buah fikir yang hebat dan bernas walau usia memusuhi mereka. Tidak dapat tidak, membaca itu sudah jadi ruji yang sebati menyaluti hidup mereka. Contoh yang baik itu wajar diambil.

Mengapa buku??sekarang zaman internet. Google apa saja, maklumat di hujung jari. Aku akui itu, namun buku punya nilai peribadi yang lebih berbanding isi internet dan komputer. Nilai yang memberi kenikmatan pada si pembaca, juga sentimental yang tak padam hingga hujung nyawa. Sejak teknologi kertas ditemui di China, umat Islam sendiri beraja di pentas tamadun ilmu dunia. Banyak buku-buku bermutu dan hebat terhasil dari jerih payah ilmuan agung Islam yang aku kira setiap seorang dari kita mampu menamakan sekurang-kurangnya sepuluh orang untuk disenaraikan. Namun apa ada pada sejarah usang jika hanya mahu dibanggakan, tanpa umat Islam sendiri kembali meraih kegemilangan silam.

`iqra` bismirabbikallazi khalaq – bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Itu pencetus kecintaan pada ilmu. Yahudi dan Barat sudah terkedepan, itupun dengan merompak ilmu titipan ilmuan Islam. Kita?? Syahadah sudah terlafaz, namun lupa untuk berilmu..iman gagah berpaksikan ilmu, yang lengkap beregukan amal.

kembali bertanya pada diri sendiri, bilakah kali terakhir kita memegang al-Quran, menjunjung al-Quran, seraya membaca al-Quran???

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...