Friday, October 14, 2011

BRUCE LEE - DARI KACA MATA AKU

Gambar dirembat dari Google Image

Sejarah hidup beliau, falsafah Jeet Kune Do, punca kematian dan macam-macam lagi, sila 'google'ing sendiri. Di sini, aku sekadar melontarkan sedikit kekaguman aku kepada insan yang merubah lanskap seni beladiri sedunia - Mendiang Bruce Lee.

Sukar untuk menafikan kehebatan nama beliau. Pengaruh beilau dalam perfileman aksi menjadi suatu legasi yang sukar untuk dicabar, hatta nama-nama terkemudian seperti Jackie Chan, Jet Li, Donnie Yen, Tony Jaa dan lain-lain ikon aksi.

Ini sebab, bagi aku, atas kehebatan beliau sendiri. Bab berlakon, boleh tahan gak kayu beliau ni. Tapi bab pemahaman dalam seni beladiri yang beliau anuti, memang legend. Ramai yang tau, Bruce Lee merupakan antara anak murid kepada Great Grandmaster Yip Man dalam seni wing chun. Ramai yang tau, Bruce Lee tak habis belajar pon wing chun ngan late Yip Man ni. Tapi dalam seni beladiri, hirarki atau ranking atau belt atau bengkung atau apa sahaja unit pengukuran bukan suatu kewajipan dalam membeladiri. Yang penting, faham, tau, kenal, dan rasa. Dan semua itu ada pada Bruce Lee. Dalam tak habis belajar tu pun, beliau faham konsep asas, malah menguasainya hingga menjadi jagoan yang bukan calang.

Dahulu hingga sekarang, ramai yang berbunyi kononnya Bruce Lee ni bukanlah handal mana. Tak ada bukti pun beliau ada join mana-mana tournament, pergaduhan or wat-so-ever. Tapi bagi aku, itu bukan pokok. Sebenarnya kalau dikaji pada falsafah Jeet kune Do (the way of intercepting fist), kita boleh lihat kefahaman Bruce Lee dalam seni beladiri. Aku suka quote 'be like water' beliau. Lebih kurangnya camni:

Don't get set into one form, adapt it and build your own, and let it grow, be like water. Empty your mind, be formless, shapeless — like water. Now you put water in a cup, it becomes the cup; You put water into a bottle it becomes the bottle; You put it in a teapot it becomes the teapot. Now water can flow or it can crash.Be water, my friend.


Aku suka quote ni. Selain boleh apply dalam beladiri, kita jugak boleh adaptasi dalam kehidupan seharian. Ini quote yang mengajar tentang "being flexible in any circumstances". Yup, hidup punya pancaroba yang pelbagai, dan kita harus tau cara mana mau jadi fleksibel. Yang Bruce Lee ajarkan, 'be like water, my friend'.

Bagi Bruce Lee, latihan fizikal adalah yang terwajib dalam senibeladiri. Aku tergelak gak bila beliau secara sinis dalam buku 'Bruce Lee's Fighting Method' yang Melayunya berbunyi lebih kurang:

"Berlatih macam kita nak lawan betul-betul. Saya tak pernah tengok sprinter joging je hari-hari untuk buat world record. Dia kena training sprinting or dashing." Lebih kurangla bunyi melayunya. Ini kritik beliau pada drill senibeladiri yang konon asli, yang hanya berdasarkan hafalan teknik contoh kuncian atau pattern atau kata tanpa pemahaman yang jelas tentang teknik-teknik tersebut.

Setakat pemahaman aku, JKD, kependekan bagi Jeet Kune Do yang diasaskan oleh mendiang sebenarnya bukanlah suatu aliran atau senibeladiri baru, melainkan suatu pencerahan bagi mencapai kefahaman dalam membentuk teknik atau kaedah beladiri sendiri. Apa-apa yang datang dari senjata lapan kita (dua tangan, dua siku, dua lutut, dua kaki) boleh saja menjadi trademark kita atau setidak-tidaknya kaedah kita mempertahankan diri, Yang penting, faham dan tau mana nak dituju.

Sebenarnya aku pun bukanlah faham sangat. Dan aku makin celaru bila dah tulis benda ni. Cuma sebab benda ni minat, dan bukanlah suatu minat yang mainstream bagi khalayak. Sekarang dah terjebak kat Johor, aku ambil peluang 'ambil tahu' tentang permainan buah pukul. Banyak aliran, dan semuanya gah-gah. Aku cuba memadukan pembacaan dalam JKD dengan permainan buah pukul. Takde retak renggang.

Sebenarnya, belajar beladiri banyak mengajar kita MEMBELADIRI kita zahir dan batin. Musuh utama kita adalah - cermin diri sendiri.

Ini Bruce Lee punya cerita, mau kasi sambung lain jam.






2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...