Sunday, October 23, 2011

GUITAR HEAVEN






Poster GUITAR HEAVEN ni adik aku belikan dari UK. Adik aku sekarang masih melanjutkan pelajaran di University of Surrey dalam fizik, tak silap aku la. Adik sikit punya pandai. Abang dia ni, hmmmmm..

Pokoknya, adik aku tau minat aku yang satu ni - muzik. Jadi masa dia balik bercuti sekali dulu tu, dia hadiahkan aku poster ni sebagai pembakar semangat buat aku untuk terus ber'gongreng' dan pembakar hati-bagi-panas kat orang tua aku yang tensen tengok keletah anak sulung depa ni. Tak sakit tengkuk ke,depa tanya masa curi tengok aku headbanging dalam bilik sorang-sorang tengah layan Cromok. Nostalgia rambut nyaris kena potong masa tidur oleh adik bongsu aku, dengan upah RM2.00 dari abah aku yang tertekan tengok aku balik kampung tak seperti yang diharapkan. Dia membayangkan aku balik beraya dengan imej smart lagak pekerja berkolar, tapi aku balik kampung dengan rambut panjang bert'shirt Metallica (mana entah baju ni sekarang), jeans lusuh dan backpack yang tak berbasuh (kerja outdoor maa. Lagi lusuh haversack yang dipakai, lagi banyak experience ko dalam lapangan outdoor. Konon).

Berbalik pada poster tadi. Sebenarnya aku baru lepas menonton 'The 25th Anniversary Rock n Roll Hall of Fame Concert 2009'. Banyak artis legend dalam konsert ni, cuma yang jadi fokus aku adalah Metallica, Jeff Beck, U2 dan Tom Morello. Lupa, ada juga B.B King. Peh...

Jadi, lepas abih khatam video ni, aku usha balik poster yang adik aku hadiahkan ni. Ada lapan gitar yang mewakili lapan orang gitaris yang merubah landskap permainan gitar sedunia dan muzik rock itu sendiri. Angus Young, Slash, Tom Morello, Jimmy Page, Jimi Hendrix, Keith Richard, Eddie Van Helen, dan Kirk Hammett.

Secara peribadi, aku bersetuju dengan poster ni. Pengaruh setiap gitaris dengan zaman, attitude, skill, genre dan sound masing-masing. Ramai lagi gitaris handalan di dunia, dan Malaysia juga tak kurang hebatnya. Sekarang pun aku sedang ditemani secawan kopi dan lagu 'Shred It Back' dendangan legenda buatan Malaysia, Karl Cromok.

Aku? Ada poster je, pun dah kira besar tuah dah....

2 comments:

  1. poster kesayangan kot.haha.

    arm the homeless tu, memang ayat keramat yang best

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...