Sunday, October 23, 2011

SILAT - WARGA EMAS DAH BUKTIKAN


Hebak mung ni,hebak! Aku rasa ramai yang dah baca berita ni. Seorang tua di Jertih berjaya menumpaskan perompak - berparang - dengan bekalan pengalaman silatnya.

Ini bukan persembahan yang dah dikareografikan. Ini bukan jurus atau buah hafalan. Ini real-life punya situasi. Bayangkan seorang perompak yang terdesak, yang ada senjata di tangannya, kalau disergah bila melakukan jenayahnya, takkan teragak-agak melibas merata. Juga bayangkan, tuan rumah yang langsung tak muda mana, bila haknya diceroboh, keselamatannya dilanggar dan nyawanya dan isteri diancam, tak teragak-agak mempertaruhkan nyawanya bergelut dengan penjenayah. Ini hidup mati punya lawan, bukan cerita gempak abang long nak berebut kawasan!

Salam salut untuk Tok Ghani. Bila dah baca berita ni, aku terus tertanya-tanya. Apa makan Tok Ghani ni? Apa permainan Tok Ghani menuntut ni, umur sekian macam pun ampuh lagi?

"Walaupun uzur, saya tetap bersemangat untuk melawan lelaki itu dengan menggunakan pengalaman ketika aktif bersilat pada zaman remaja untuk melawannya." Petikan kata-kata Tok Ghani.

Di waktu uzur, yela, orang tua, beliau tetap bersemangat melawan perompak tu. Mesti ada petua di situ. Menggunakan pengalaman ketika aktif bersilat. Aku tak tau apa jadi kat perompak tu, kalau Tok Ghani muda remaja lagi. Silat dah sebati, sebab latihan yang rapi.

Belajar silat ni bukan nak hebat, nak kuat, nak diingat. Tapi nak berkat, nak rahmat, nak selamat. InsyaAllah....

2 comments:

  1. pasni sure ramai yg g usha kelas silat atuk nih. hahaha

    ReplyDelete
  2. haha. tu la pasal. orang tua gini punya handal,mesti ada yang cari, bertanya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...