Saturday, March 3, 2012

JANGAN LUPA, MUSUH ADA LEBIH DARI SATU TANGAN...

Saja nak letak pengisian. Dari dibiar tak berusik, baik menulis sikit kan...

Kebanyakan aliran dalam seni beladiri mengajar pengamal untuk mempertahankan diri. Secara tak langsung, asas yang diajar kepada pengamal-pengamal baru adalah asas elakan, tepisan, buangan, serangan, kuncian dan lain-lain. Ikut perguruan.

Cuma bagi pengamal permainan yang major silibusnya adalah buah-buah kuncian, kita diajar untuk menangani dan menanti serangan-serangan tunggal seperti penumbuk sebiji, tendangan lurus, sepak layang, tolak lintang, sikuan, lutut dan macam-macam lagi serangan fizikal. Kata kunci, serangan tunggal atau buah tunggal.

Jadi, kita pun menepislah penumbuk yang satu itu datang. Ditangkap, dikilas tangan lawan. Dicekik tengkuk leher lawan. Dikais kaki, dan tumbanglah lawan menyembah bumi.

Takde yang cacatnya kuncian ini. Perfect.

Cuma, kalau kita suka mengkaji, jarang dalam pergaduhan berlaku serangan lawan satu balas satu. Yang jadi, bertalu-talu lawan bertalu-talu. Koboi.

Itu jam, buah potong entah ke mana. Kuncian nombor itu ini pun entah ke mana.

Jadi, apa kata kita biasakan berlatih dengan kawan. Suruh kawan menyerang, kemudian kita buat kuncian. Pastu suruh kawan meronta-meronta nak dilepaskan. Kalau kita kunci dia tangan kanan, tangan kiri dia, siku dia, dua kaki lutut dia ada lagi, nak balun kita. Menjadi ke tak kuncian kita? Cuba bagi jadi gak, tengok apa hasilnya.

Senjata pada badan kita ada lapan. 2tangan, 2kaki, 2lutut, 2siku. Satu dikunci, ada 7 lagi. Macam mana nak tumpaskan ke lapan-lapan?

Tutuh musuh sampai jatuh. Tak salah sekali sekala luaskan mata pandang, luaskan pencarian. Cuba cari ilmu-ilmu bertumbuk yang berakidah mendahului serangan. Banyak.

Atas kita la, rajin tak rajin. Atau nak bongkak yang buah kita je handal, boleh makan semua perguruan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...