Monday, March 26, 2012

KERINDUAN PADA DUNIA OUTDOOR....

zaman yang dirindui..aku? berbaju kuning, spek hitam, berhelmet kuning, hujung sana buat peace... dulu....


Duk godek-godek fesbuk kawan-kawan. Ada baiknya fesbuk ni. Kita boleh tengok aktiviti terkini kawan-kawan yang pernah bersusah payah ngan kita di suatu masa...

Aku tertengok dan terbaca tentang aktiviti terkini sahabat aku. Dia dan sebahagian kawan-kawan lain kembali aktif dalam lapangan outdoor. Suatu lapangan yang sangat aku rindukan...

Selain gitar, outdoor recreation juga adalah antara faktor pembentuk diri aku sekarang. Aku banyak belajar tentang konfiden, tentang menjadi fleksibel, tentang itu ini, dan macam-macam lagi.

Sekadar kenangan...Aku pernah menjadi seorang jurulatih aktiviti luar untuk sebuah outdoor company yang agak gah - Wilderness Centre Sdn. Bhd. Bagi aku, selain dunia persekolahan, matrikulasi dan universiti, ini satu lagi dunia pembelajaran bagi aku... Ya.. Kita belajar melalui kenangan... dan persahabatan..

Di sini, kami dilatih untuk menjadi well-trained and competence outdoor trainer. Soft skill dan hard skill digabung padu. Latihan sea kayaking, jungle trekking, wilderness first aid, roping, jadi krew kapal, dan macam-macam lagi. Ah... kenangan...

Bukan semua orang faham kerjaya outdoor ni. Passion. Kalau pandang gaji, nak hidup selesa, tak nak berdaki-daki, tak nak penat, tak nak tanggung risiko jaga nyawa orang, sila jangan terpikir nak ambik borang kerja outdoor. Tapi, sekali terjebak, kita akan kekal dalam bidang ni..

Alhamdulillah.. Sedikit sebanyak penglibatan aku dalam bidang keguruan adalah bertitik tolak dari bidang outdoor ni jugak. Pensyarah kanan sebuah institut pendidikan guru yang mengsyorkan aku dan kawan-kawan menjebakkan diri dalam bidang keguruan.

Alhamdulillah. Bertapak dalam bidang pendidikan, tidak menghadkan aku untuk terus ber'outdoor'. InsyaAllah, aku sedang berusaha untuk menempatkan diri menjadi jurulatih pusat ko. Part time pun takpe. Nak lepas rindu bercamping, berkayak, trekking, main tali aras tinggi...

Bagi yang rigid dengan outdoor. Cubalah, walaupun hanya sekadar hobi. Walaupun hanya sekadar mencuba. Aktiviti outdoor banyak, ikut suka masing-masing. Kadang-kadang terperap dalam kelas, pejabat atau makmal pun tak bagus untuk perkembangan minda, walaupun kita berhadapan dengan buku-buku dan maklumat.

Cari aktiviti yang lain dari rutin harian untuk hidup yang lebih berkualiti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...