Saturday, March 3, 2012

MENULIS - TULISAN, CONTENGAN, LIRIK DAN LAGU

Aku suka menulis. Aku minat muzik. Minat aku dalam menulis pun disebabkan muzik. Bila mendengar sesuatu lagu, selagi aku fahami butir sebutannya, aku cuba mengempati lirik-liriknya, sebelum sibuk nak dengar arrangement muzik atau skill pemuziknya. Kalau jenis yang tak dapat faham apa benda yang di 'waaaaarrrrgghhh - waaaaarrrgggghhh'kan, aku google liriknya. Sebab lagu macam tu pun, pengisian liriknya bermakna.

Aku mula menulis lirik sewaktu aku mula tau pegang kord. Tajuk lagu pertama yang aku buat sendiri ialah 'Purnama'.

Purnama

di malam gelap aku berjalan
melihat alam walau tak ternampakkan
berteman sisa-sisa nafas
bersiap untuk esok yang meragukan

terkedip engkau di angkasa raya
bagai terbaca resah hatiku
menangis engkau melimpahkan sinar
menyuluh terang derap langkahku

terima kasih duhai purnama
atas jasamu yang tak terbilang
atas baktimu yang tak terjulang
walau esok belum tentu ada
manis senyummu cukup bagiku
meneruskan nafas yang tersisa

Jilid 'Lihat Langit'

Ini lagu yang aku karang tahun 2001. Sebelas tahun dah rupenya... Kalau budak-budak, tahun depan dah UPSR dah 'anak' aku ni...

Lepas itu, makin banyak tulisan-tulisan aku conteng-conteng waktu tak faham kelas 'balaghah' dan 'qawaid' yang aku lagukan. Kord simple-simple je. Ada juga tulisan yang ditulis tahun 2003, tahun 2010 baru boleh sumbat masuk kord. Ada yang dah pernah didendangkan di function akustik kecil-kecilan kat universiti dan maktab.

Setiap lagu, aku kelaskan dalam jilid-jilid tertentu. Monolog Untuk Dia - himpunan lagu-lagu cinta, yang dalam tu ada jilid kecil bertajuk 'Cinta dalam G major'.

Ada lagi, jilid 'Lihat Langit'. Tulisan bertema keinsanan. Contoh, Menatap Matahari , Menatap Bulan dan Ujian dan Anugerah.

Syok sendiri? Biasa.... Aku rasa semua penulis letak keyakinan pada apa yang ditulis. Feel. Sebab "aku menulis bukan kerna nama'', tapi "kerna sifat kasih pada sesama insan" dan juga untuk "menyatakan kasih sayangku".

Orang baca tak baca, itu takde nombor. Sibuk sangat ajar orang macam mana nak naikkan follower, pejadah nuffnang la.. Tapi tulis pasal porno. Apa punya bangkai.

*Saja menulis hari ni. 4.3.2012. Nombor 01234 sume ada. Best, best....






3 comments:

  1. Replies
    1. ngehehe...;-p..saja seronok2 je..

      Delete
  2. assalamualaikum,
    blh x tlg translitkan lagu "silat gayong malaysia"
    saye nk kord lagu n la... tq awak

    *n.fatihah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...