Tuesday, March 20, 2012

LAGI BANYAK ILMU, LAGI BESAR PERUT

"lagi tinggi tali pinggang atau bengkung dalam martial art, lagi banyak lemak kat perut"

Mana entah aku dengar statement ni. Tapi dalam diam, aku mengiyakan jugak.

Aku heran jugak. Sepatutnya, sebagai seorang guru, mereka yang tinggi ilmu dalam martial art, kenalah jadi contoh yang baik. Tunjukkan yang martial art yang dipelajari tu sebagai suatu riadah dan senaman, selain fungsinya sebagai beladiri.

Bruce Lee cakap, ilmu banyak sangat, sampai turun ke perut. Ye kot.

Sama jugak pendakwah atau penceramah. Mereka ni ilmuan, dan sangat rapat dengan sunnah dan hadith Nabi. Berpakaian menampakkan keilmuan dan kebolehharapan orang pada mereka. Tapi, perut membusung. Rasanya Nabi Besar kita dulu badan sentiasa fit, sihat. Itu kan sunnah. Sentiasa menjaga kesihatan. Tiba-tiba teringat cerita epik kat tv3, Jemaah Kolestrol.

Sebagai chegu PJ, benda ni aku ambik kira sama. Chegu PJ yang serius akan pastikan dirinya adalah contoh terbaik kepada murid-murid peri pentingnya bersukan atau setidak-tidaknya bersenam. Berpakaian sukan, ada wisel dan berbadan fit adalah pakej untuk chegu PJ.

Oh, janganlah jadi macam chegu-chegu PJ yang dulu-dulu. Kadang-kadang orang lama ni pun bukan semua betul. Masa PJ campak bola je,suruh budak-budak main. Cis.

Tu sebab kalau tanya orang sekarang, kita-kitalah. Tau tak apa maksud 'mencongklang'?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...