Saturday, January 19, 2013

MELAYU, SEMANGAT DAN ROKOK

Baru-baru ni ada saya bersembang-sembang di kedai mamak, dengan rakan-rakan di taman perumahan saya. Pangkat abang-abang jugak lah, walaupun sepatutnya dah boleh saya panggil pakcik.

Kami berkongsi cerita pasal silat, pasal buah pukul. Bab ni memang minat saya yang mendalam, maka dengan orang-orang lama ni memang seronok kita tadah telinga, kutip ilmu dan pengalaman mereka. Nak tadah badan merasa kena tumbuk, tempat tak kena pulak. 

Biasalah, kalau dah sembang pasal silat ni, bab Melayu takkan boleh lari punya. Masuk jugak bab keagamaan sikit-sikit. Pun saya ikut mendengarlah, nak mencelah lebih-lebih, ilmu baru peringkat buku 555, sedangkan mereka ni dah tahap seepik SALINA karyaan A. Samad Said (boleh ke metafora camni?).

Bab tak bestnya, bila mula ada kondem mengondem. Politik punya hal la. Melayu ngan politik, apa lagi yang boleh kita harapkan, kan. Bumbang-bumbang ketuanan melayu, bumbang-bumbang melayu ni kebangkitan Islam akhir zaman, bumbang-bumbang jangan bagi 13Mei berulang, bumbang-bumbang entah apa yang dibimbang.

Yang tahinya, mulut fuhh fuhh keluar asap. Hisap rokok. 

Saya pun keluar jugak la paku buah keras.

"Kita ni, sembang Melayu itu ini.. tapi dekat mulut, elok tersumbat rokok yahudi." Sambil senyum dan gelak sikit-sikit, konon-konon buat lawak la.

Itu jam saya tengok mata sorang-sorang dah macam dart, dan saya ni dah macam sasaran yang bulat-bulat.

Balik rumah jam 2 pagi, saya terfikir. Orang Melayu kita ni, lagi-lagi orang silat, bukan main bergambar pakai baju silat, pakai busana tradisi pendekar-pendekar lama. Bukan main canang nak ada di barisan hadapan andai kata terjadi apa-apa.

Tapi nak lawan keinginan merokok tu, keris pedang tersisip kat pinggang pun, tak mampu terlawan. Bagi saya, kalau kita sungguh-sungguh ikhlas nak berjuang untuk agama bangsa tanah air (alif-ba-ta), perangi dulu nafsu merokok tu. 

Bangsa Melayu kan bangsa naga. Tu sebab merokok tu, bagi ada asap bak naga. Boikot McD bukan main lagi, rokok ko taknak boikot pulak.


7 comments:

  1. boikot fb dan google dulu lah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...fb google ada jugak baiknya bro..saidina ali pun pernah ambik upah dari orang yahudi..rokok ni haa,yang masalahnya..terang-terang takde apa yang baiknya..

      Delete
    2. alamak bro jangan guna kisah sahabat untuk backing fb google bro.. memang ada baik, tapi kena ingat ada beza yahudi dengan ZIONIS.

      Delete
    3. kalau bukan kisah sahabat kita nak ambik iktibar,dari sape lagi..ok,mungkin saya salah guna istilah.patut guna zionis..pokok pangkalnya,rokok walau asal dari industri negara ramai orang Islam macam Indonesia sekalipun,tetap takde apa2 faedahnya.kita konon nak berjuang untuk agama dan bangsa, tapi tak mampu nak lawan keinginan merokok dari dalam diri..

      Delete
    4. iya kisah sahabat la kita kena ambik iktibar...
      sahabat tak merokok dan tak berfacebook.

      Delete
    5. sahabat berurusniaga juga dengan non muslim..facebook pun boleh jadi medan dakwah dengan kaedah dan caranya,seperti mana kita guna telefon,internet,kereta dan lain-lain teknologi..teknologi tu perkongsian selagi tak membawa kemudaratan..tapi rokok celah mana sekalipun,takkan ada barang sezarah faedah sekalipun.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...