Wednesday, February 15, 2012

ASAL KENA

Kadang-kadang bila belajar, kita jenuh menghafal buah itu, buah ini. Kunci itu, kunci ini. Jurus itu, jurus ini. Gerak itu, gerak ini. Macam-macam lagi..

Wal hal, bila waktu terpaksa gunakannya, semua tu hilang macam tu je. Blur. Lupa. Terpinga-pinga. Akhirnya, lepa, tumbang.

Jadi, kenapa nak kena hafal macam-macam buah, gerak, kuncian, dan lain-lain?

Jawapan cadangan : Untuk mendatangkan faham tentang gerak, hawa dan resa...

Hujungnya, asal kena....

2 comments:

  1. assalamualaikum..salam hormat dr saya si budak kecik yg tiada apa..ini lah antara yang saya ingat..dari kata-kata seorang guru yg lebih kurang bunyinya "sebenar silat ialah tiada silat".."nak dapat asal kena tu yg kena belajar tu".."pemahaman yg penting bukan sekadar menghafal"..saya sampai harini tak berapa nak paham..keras semua anggota..lama tak berlatih buah pukul..blog tuan terbaik!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam...saya pun bukanlah fasih sangat bab bertumbuk ni..sekadar apa yang guru turunkan,itulah yang saya pelajari..sikit-sikit saya cuba fahami..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...