Monday, March 19, 2012

GITARIS TERBAIK?

Macam dah lama aku tak sentuh tentang muzik. Rasa tak adil pulak untuk hobi aku yang satu ni.

Ok, dalam perjalanan aku drive dari Pasir Gudang ke Kuala Perlis, sebelum singgah barang sehari dua di Langkawi, aku terfikir satu isu yang rasanya sampai sekarang masih relevan untuk dipertekakkan, iaitu - siapa gitaris terbaik.

Bab terbaik ni, jenuh nak cerita la. Sebab terlalu subjektif. Kita boleh tengok kat mana-mana majalah muzik macam Guitar World, Guitarist, dan mana-mana website yang relevan dengan dunia pergitaran, ada di'list'kan nama-nama gitaris terbaik dunia mengikut piawaian masing-masing (kadang-kadang macam ikut suka je).

Tu sebab kadang-kadang nak tergelak pun ada, bila tengok komen-komen Youtube tentang mana-mana klip bertajuk lebih kurang 'The best guitarist" dan semakna dengannya. Kadang-kadang orang yang upload tu pun dah gitau awal-awal, klip yang di'upload' tu adalah pandangan peribadi depa. Maka ramailah 'Mr. Know-it-all' duk hentam cakap apahal pulak gitaris ni dalam list terbaik kau? Ni camne Kurt Cobain boleh kira jadi gitaris terbaik? Slash main pusing-pusing lick tu je, kau cakap terbaik?

Ini adalah SENARAI GITARIS TERBAIK mengikut pandangan peribadi aku, berdasarkan pengalaman aku bergitar adalah sedikit sebanyak dipengaruhi oleh mereka-mereka ini. Sila kondem atau tambah lagi nama-nama gitaris yang aku tak senaraikan. Boleh aku google je depa-depa ni nanti, nak dengar. Jangan marah kalau Robert Johnson atau Roy Buchanan takde dalam list aku ni. Sebab aku terlalu muda untuk hidup di zaman depa tu.

GITARIS ANTARABANGSA TERBAIK (bagi aku)

5. SYU (Galneryus, Aushvitz, Animetal)



Seorang gitaris dari Jepun. Dengan gitar ESP signaturenya, Crying Star, solo-solo mamat ni memang meleleh. Memang menangkap. Skill toksah cakap. Aku suka.

4. John Frusciante (RHCP)
Aku sangat menyukai permainan otai ni. Funk yang mesra didengar. Gaya dia pun agak sederhana, dengan reputasi yang sangat tinggi.


3. Paul Gilbert ( Racer X, Mr. Big)


Selain skillnya, aku sukakan soft-skill dia. Bila menonton klip-klip tutorial dia, jarang dia tak tersenyum. Santai. Tapi, main sangat ribut!

2. Marty Friedman (Cacophony, Megadeth)



Member baik kepada gitaris Jason Becker ni mempunyai keunikan tersendiri. Terkenal dengan improvisation dan hand picking yang pelik, dia membina legasi permainannya yang tersendiri. Dari dia juga aku banyak mempelajari tentang keterbukaan dalam bermuzik. Aku terbuai dengan solonya dalam lagu Tornado of Soul dan Hangar 18.

1. Slash (Gun n' Roses, Velvet Revolver)

Legend! Apa lagi entah, nak diperkatakan tentang dia ni. Dari berkumpulan ke solo, kerja gitarnya memukau. Diri dia sendiri adalah definisi bagi terma 'rock'.

Tak pandai nak bercerita tentang permainan setiap mereka secara detail lagi ilmiah, memandangkan aku bukanlah layak orangnya. Silap, aku meletakkan nombor bagi setiap gitaris di atas, memandangkan mereka berdiri megah dengan personaliti, skill, trademark, attitude yang tersendiri.

Ramai lagi gitaris terbaik, dan senarai di atas adalah terbaik bagi aku secara peribadi. Mungkin skop pendengaran muzik aku masih kecil, tak meluas, mencapah melangkaui batas genre yang lain. Tapi, aku peduli apa.

Muzik adalah tentang bunyi, dan bagaimana kita menghayatinya. Nanti ada lagi senarai gitaris tanah air terbaik bagi aku.

5 comments:

  1. setuju...benda ni subjektif...ikut ko punya pengaruh, keadaan semasa dan musical taste...

    untuk aku...mungkin pasal faktor usia hidup zaman 80's...aku pilih ni...

    1-Yngwie Malmsteen
    2-Eddie Van Halen
    3-Randy Rhoads
    4-Vito Bratta
    5-Michael Schenker
    6-Criss Oliva

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kalau aku letak list sampai 10 gitaris, nama eddie van halen n randy rhoads akan ada sama. tq bro, ada gak nama yang aku baru dengar, n kadang-kadang lupa.

      Delete
    2. Aku slalu t'pengaruh dgn p'mainan Kid,hillary & din .. Dan aku suka skil Taja Muh jgak . Jimi page pun best gak

      Delete
    3. Aku slalu t'pengaruh dgn p'mainan Kid,hillary & din .. Dan aku suka skil Taja Muh jgak . Jimi page pun best gak

      Delete
  2. Syu . ya...hes awesome and cool.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...