Thursday, May 3, 2012

ADA HASILNYA, SEDIKIT DEMI SEDIKIT (kesihatan)




Pulun - alhamdulillah, sekarang aku memang di fasa memulun. Pulun nak sihat, insyaAllah.

Antara usaha dalam pulun nak jadi sihat, aku banyak membaca majalah seperti Men's Health atau Men's Fitness, juga merujuk pada blog-blog seperti Kevin Zahri atau Zaki Khan . Banyak input yang boleh dipelajari, dari membaca. Haah, nak jadi sihat, biarlah dengan ilmu. Ada jugak yang terjebak semata-mata Atkin's, pun takde masalah. Tapi kan best kalau badan tak semata-mata mengecut. Biarlah sedikit muscular dan lean. Ah, yang penting sihat kan.

Joging, dah jadi macam kebiasaan. Tapi sekarang jarang ada masa untuk joging. Aku lebihkan skipping, atau setidak-tidaknya lompat bintang. Untuk kardio. Skipping, sila google Buddy Lee. Apa ke gila manusia main skipping camni?

Sikit-sikit, buat juga latihan beban. Tak dilupakan, jaga makan. Rokok memang awal-awal bukan makanan aku. Piramid makanan cuba jaga elok. Tapi kadang-kadang (selalu sebenarnya) tewas jugak, bila ke kenduri-kendara. Susah kot nak tolak pelawaan nasi briyani gam kambing.

Jadi, dari langkah beringat ni la - alhamdulillah - berat aku 76kg, paling berat pernah direkodkan, sekarang dah menyusut ke 68. Target nak capai 60, sebab itu BMI aku paling cantik molek. Target jangka pendek dulu, nak capai 65 kg.

Bila chegu-chegu lain dah menegur "Nampak kurus sikit la kau sekarang",semangat jadi lain macam membara. Kasi pulun cukup-cukup kali ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...