Thursday, May 17, 2012

SELAMAT HARI GURU


Aku jarang menangis. Kononnya air mata lelaki itu mahal. Jangan dibazirkan pada tempat yang tak sepatutnya.

Tapi...

Bukan di tarikh 16 Mei. Tarikh keramat setiap insan yang bergelar guru, cikgu, ustaz, ustazah, mudarris, sensei, sifu dan lain-lain lah.

Cukup apabila anak-anak comel datang tersenyum dan bersalam mengucup tangan dengan iringan ucapan "Selamat Hari Guru, Chegu..."

Bukan hadiah yang dinanti. Bukan penghargaan yang ditanti. Cukup sebuah ingatan...

"Chegu... Ni je saya mampu bagi, hadiah untuk chegu.. Mak ayah kirim salam..." Seisi dunia sekali pun, takkan mampu dinilai dengan sebiji karipap lemau yang dihulur dengan penuh keikhlasan dari anak didik.

"Chegu, hari tu marker pen chegu habis kan. Ni saya beli kat kedai 2ringgit. Selamat Hari Guru, chegu..."

............................................................................................................................................................

Bagi para guru. Kita mungkin berkongsi perasaan yang sama, apabila kita sungguh-sungguh lagi ikhlas menyanyikan lagu "Kami Guru Malaysia". Menangis dalam hati...

Selamat Hari Guru semua. Al-Fatihah buat guru teragung, Muhammad s.a.w, ibu bapa kita, guru-guru kita yang terdahulu mendidik kita dan semua dari kita.

Sekadar perkongsian pesanan dari Guru Utama Lian Padukan, Dr. Haji Hashim. Kita hidup di dunia biarlah buat 3 perkara. Buatlah jasa. Tak mampu buat jasa, balaslah jasa. Tak mampu balas jasa, kenanglah jasa.

Selamat Hari Guru. Adeh, lambat sehari. Brokben wat hal....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...