Tuesday, May 8, 2012

GUA ROCK, GUA BERIMAN - APA MASALAH?


GUA ROCK, GUA BERIMAN - Ini tagline dari antara gitaris tersohor tanah air yang sudah menemui jalan keinsafan, Bro Sham Kamikaze.

Beliau pernah melalui jalan-jalan yang terlalu peribadi untuk diceritakan. Akhirnya, beliau dengan keputusan beliau sendiri, menamatkan kejahilan dengan penghijrahan.

Sepanjang penghijrahan beliau, sedikit demi sedikit anak-anak muda juga menuruti belakang beliau, semakin mendekati apa yang selama ini media-media yang ada di negara kita cuba jauhkan - agama.

Approach beliau mudah. Beliau ada muzik, sesuatu yang dekat dengan anak muda. Selama ini muzik itu semata-mata hiburan. Sekarang beliau mengajak anak muda dan sidang pendengar mendengar muzik, untuk mendekatkan diri dengan kebenaran. Kaedah atau uslub dakwah itu kan pelbagai, kenapa mesti disempitkan, kan?

GUA ROCK, GUA BERIMAN - Salahkah anak muda, atau anak tua (rockers kental kan banyak dari golongan tua, jangan tipulah) yang rock, turut merasai kemanisan iman? Atau iman itu hanya milik ulama, ustaz-asatizah, imam-imam, kadi-kadi?

Siapa pun kita, label apa pun yang disandang, bila dihiasi dengan iman, insyaAllah, kemanisannya dapat dirasa.

GUA ROCK, GUA BERIMAN - Kalau tukar jadi Gua Hip Hop, Gua Beriman pun - pada aku yang bukan ulama, ustaz-asatizah, imam-imam atau kadi - tiada salahnya. Rapping sambil memuji kebesaran Allah, meratapi kejahilan manusia mengenal Tuhan dengan satu lagu yang panjang liriknya boleh buat full album punk rock, tiada salahnya.

Ada ilmu, tapi suka nak cari salah orang. Betul cakap bos aku, benda paling senang kat dunia ni, kondem salah orang. Benda yang paling susah nak buat, puji kebaikan orang.

3 comments:

  1. Tula. Kadang-kadang ade geng2 yang mengeksklusifkan islam ni kat golongan diorang je.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...