Friday, May 25, 2012

ADA HASILNYA, SEDIKIT DEMI SEDIKIT ( 2 )

Minggu yang macam-macam hal, kan? Lee Chong Wei injured, debat Rafizi - KJ, dan macam-macam lah...

Dalam pada ketenatan menanda kertas soalan, mengisi SAPS dan SPPBS - alhamdulillah - apa yang aku targetkan, sekali lagi - alhamdulillah - tercapai sudah.

65kg!

Iye, aku pun tak jangka sebenarnya. Seingat aku, aku mula sungguh-sungguh jaga makan, exercise secara serius dalam awal bulan 4. Tu pun sebab kritikan melampau hosmet, dan penimbang. Kalau aku yang tak berape tinggi ni berat cecah 76kg, apakah?

Atas kerajinan menggodek blog-blog dan website orang lain yang cerita pasal kesihatan dan kecergasan, download kat Youtube benda-benda yang relate dengan ''shortcut to sixpack'' dan menumpang semangat Buakaw dan Manny Pacquaiao, alhamdulillah...... Lu ada rajin, lu dapat hasil.. Tapi sikit mau sabar la...

Six pack tu, idak la... Berlemak lagi perut ni. Tapi aku bukan target nak badan cam model. Asal sihat. Tapi dalam masa sama, senaman yang aku rutinkan bermotifkan nak dapat sixpack. Kalau ikut pada blogger Zaki Khan, pegang ''rule of palm''. Jaga bab makanan, senaman, rehat, supplement dan steroid. Disebabkan aku tak percaya pada supplement, dan "apakah neraka nak ambik steroid?", aku sungguh-sungguh jaga makan, pulun bersenam dan rehat. Tapi tido selalu je lewat. Sigh....

Rutin makan aku, asalnya dulu aku terpengaruh ngan Atkins. Tapi sekarang, tak sangat dah. Aku refer pada nasihat Kevin Zahri, sorang penasihat pemakanan dan kecergasan yang agak otai. Usha la website dia, banyak membantu.

Exercise, well. Aku mulakan dengan kardio. Kalau dulu sikit-sikit sebut kardio je, joging. Tapi sekarang, dengan masa yang tak berapa senggang, aku main skipping dan lompat bintang. Sebut skipping, try google "Buddy Lee". Ini orang sangat handal main skipping.

Pastu, main beban sikit. Dumbbell yang aku ada, yang 10kg punya. Selama ini aku tengok orang main dumbbell, duk main angkat turun angkat turun je. Sejak menatang kettelbell muncul, stail main dumbbell pon dah macam-macam. Ada beberapa rutin yang wajib aku lakukan, sebab selesa dan ada sedikit hasil pada aku.

Ada baki masa, sebelum nak mandi ke, dah siap nak pergi kerja ke, aku buat lebih kurang pelampas buah pukul. Main lian seround dua. Sekadar untuk mengingat, dan latih pernafasan.

Esok nak balik kampung. Takut jugak. Takut terlajak makan. Balik kampung kot, bukan senang nak tolak hidangan mak masak.

Selamat bercuti!

2 comments:

  1. Replies
    1. haha.tak berapa steady bro.dah ternaik 67 plk ni.,balik kampung la katakan..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...